Hlavní obsah

Loprais vyrazil na osmnáctý Dakar

PRAHA

Už poosmnácté se postaví na start proslavené Rallye Dakar Karel Loprais. Šestinásobný vítěz pouštní soutěže se vypravil v pondělí do Barcelony, kde v pátek odstartuje už šestadvacátý ročník závodu. Stejně jako loni osedlá spolu s Josefem Kalinou a Petrem Gilarem kamión Tatra, pokud půjde všechno podle plánu, dorazí do cíle v senegalském Dakaru 16. ledna.

Článek

S doprovodnou "šestikolkou" pojedou opět Bedřich Sklenovský a Martin Kahánek. Jejich vozidlo letos poveze větší zátěž než obvykle, protože Lopraisova ostrá tatra byla maximálně odlehčena. "Naše babča, i když je z roku 1986, pořád patří mezi doprovody k nejlepším. I když tatrovek z doprovodného konvoje ubývá, jsou tam i starší," řekl Bedřich Sklenovský.

Jeho kolega Kahánek a Lopraisův mechanik Gilar jsou zaměstnanci firmy Terex Tatra, která s týmem, jehož manažerem je Karlův bratr Milan, úzce spolupracuje. Tým má také mnoho partnerů, z nichž patří k největším Česká pojišťovna, Trans GAZ, Velvana a další. S republikou se na cestě do Barcelony rozloučili v pondělí v poledne v pražském pivovaru Braník.

Slivovice nechybí

Ve výbavě týmu nechybí podle Martina Kahánka dostatek valašského penicilinu - slivovice. Původně měly jet do Dakaru dva závodní vozy. Ten druhý měl vést Lopraisův syn Leoš. "Při testech si však poranil páteř, takže jsme museli projekt dvou vozů odložit o rok. Karlovi a Josefu Kalinovi je dohromady 110 let a cítíme, že se blíží generační výměna. Pokud má někdo Karla předjíždět, tak bychom si přáli, aby to byl mladý člen našeho týmu," vysvětlil důvod absence druhé soutěžní posádky Milan Loprais, duše rodinného týmu.

Ten je pochopitelně velmi malý oproti továrním zástupcům Kamazu a nizozemské značky DAF. Čagin, Kabirov i oba de Rooyové chtějí vyhrát. "Mají k dispozici špičkové vozy a obrovské zázemí. Jsou schopni během noci přebudovat tahače na nové a vyměnit i nápravu, což u tatry nejde. Rozhodnout by se ale mohlo v etapách, kdy se bude možné jen dívat přes ostnaté dráty na auta v uzavřeném parkovišti," dodal s humorem sobě vlastním Josef Kalina. Velkými soupeři budou i japonská hina, německé vozy MAN, mercedesy a také nová iveca za volanty s mistry v rallye Italem Biasionem a Finem Alenem.

Nebezpečí nevyloučíš

Dakar pamatuje přepadení ozbrojenými zloději, zrušení etap kvůli nebezpečí válečných konfliktů i výbuchy aut, která vyjela z vytyčeného koridoru v minovém poli. "Organizátoři se snaží nebezpečí snížit na minimum. Nikdy například nesmíte opustit ani o metr vyznačený průjezd minovým polem. Ale Dakar nikdy nebude zabezpečený na sto procent. V rizikových oblastech, kde například černí Afričané bojují s Tuaregy, hlídá armáda i francouzští specialisté. Ve větším nebezpečí než startující jsou dobrodruzi, a to i z Česka, kteří jezdí mimo vytyčené trasy, protože na ty oficiální nesmějí," vysvětlil Kalina.

Přiblížil také nejbližší program týmu: "Do Barcelony pojedeme pomalu, přejímku máme ve středu pozdě odpoledne. Mně další den čekají různá vyřizování oficialit a rozprava navigátorů. Na Silvestra Dakar odstartuje krátkou zkouškou na pláži u Barcelony. Druhý den nás čeká 920 kilometrů do Granady a tam další krátký, ale auta značně znečišťující test. Další etapa pak vede do Algecirasu, kde se nalodíme, na africkou pevninu vyjedeme v marockém Tangeru a odtud pojedeme ještě do Rabatu, kde etapa skončí. Ostré africké kilometry začnou 3. ledna."

Hvězdy soutěže

Letos vyrazí do Dakaru téměř 500 startujících. Jde o nový rekord, i když počet mohou snížit přísné technické přejímky. Největším favoritem je sedminásobný vítěz Francouz Peterhanzel s mitsubishi, s vozem stejné značky jede Japonec Matsuoka. Startovní listina se hemží hvězdami rallye. S nissany jedou Skot C. McRae a Fin Vatanen, s VW Touareg Němka Kleinschmidtová a Francouz Saby.

S buginami SchlesFord startují Francouz Schlesser a Španěl Servia. Mezi motocyklisty jsou favority se stroji KTM Jihoafričan Cox, Francouz Despres a Ital Meoni. Loňský vítěz Sainct letos zahynul na Rallye Faraónů.

Trať letošního Dakaru měří 8956 km, z nichž 5431 tvoří měřené rychlostní úseky. Nejdelší na africkém kontinentu je etapa 12. ledna s rychlostním testem dlouhým 819 km.

Reklama

Související témata: