Hlavní obsah

Buggyra získala po penalizaci Albaceteho titul mezi tahači

JARAMA

Švýcar Markus Bösiger z českého týmu Buggyra se stal vítězem Evropského poháru tahačů, přestože V neděli na španělské dráze v Jaramě nedojel ani jednou do cíle.

Článek

Premiérový titul od chvíle, co se spojily obě divize, připadl roudnické stáji až poté, co traťoví komisaři penalizovali za nesportovního jízdu obhájce Antonia Albaceteho. Španělský pilot skončil o pouhý bod druhý. Třetí místo v seriálu obsadil český pilot David Vršecký, další jezdec Buggyry.

Ani poslední závodní den dramatického ročníku nepostrádal ostré boje a následné protesty, které nakonec dopadly ve prospěch modrých českých vozů. Albacete sice dojel v dnešním pohárovém závodu na druhém místě, které by mu zaručovalo zisk třetího titulu po sobě, ale komisaři ho po čtyřhodinovém jednání potrestali desetisekundovou penalizací za nesportovní jízdu. Španěl kvůli tomu skončil v závodě třetí, a radovat se tak mohl Bösiger.

"Nevím ani, jak se jako šampión mám tvářit, jsem strašně moc šťastný. Děkuji celému týmu a všem, co za mnou stáli," prohlásil nový mistr, než se pustil do bouřlivých oslav.

Vršecký v neděli dojel v kvalifikaci na stříbrné příčce, ale po ataku Albaceteho pohárovou jízdu nedokončil, což však na jeho celkově třetím místu už nemohlo mít vliv. Další český jezdec František Vojtíšek s Renaultem obsadil v konečném účtování desáté místo, a to i přesto, že většinu sezony vynechal kvůli zdravotním problémům.

Do nedělních jízd nastupoval Bösiger s vědomím, že musí získat deset bodů, protože pak by mu už ani dvě vítězství Albaceteho titul nevzala. Při rovnosti bodů měl totiž více vyhraných pohárových závodů. A zdálo se, že splnění jeho snu nebude nic bránit. Vyhrál měřený trénink a do závodu šel z prvního místa.

Start vyšel oběma pilotům s Buggyrami podle představ a drželi první dvě pozice, což pro ně bylo zvlášť nadějné poté, co se Albacete po chybě propadl až na osmé místo. Největší změny nastaly v pátém kole, kdy náhle Bösiger zvolnil a zmátl i Vršeckého, který musel prudce přibrzdit. Do vedení tak šel Hahn, přičemž Vršecký zůstal na druhé pozici, těsně sledovaný Körberem a znovu Albacetem, což bylo i konečné pořadí. Vojtíšek měl kolizi hned na začátku závodu a skončil bez bodu na 14. příčce.

Ještě dramatičtější byla pohárová jízda, kterou ukončilo až dlouhé jednání u "zeleného" stolu. Hned v úvodu atakoval Albacete v první zatáčce Vršeckého a ten klesl až na osmou pozici. Bösiger startující z posledního místa bojoval o každou pozici a cílem čtvrtého kola projížděl už na devátém místě, která mu v té chvíli stačila k titulu.

Jenže v následujícím kole opět švýcarského pilota zradila technika a musel odstoupit, o kolo později skončil i Vršecký a černý den Buggyry se zdál být zpečetěn. Ještě však existovala naděje, že třetí Körber předjede Albaceteho, kterému třetí místo na titul nestačilo. Někdejší pilot Buggyry tvrdě útočil, ale skončil o šest desetin bronzový.

A tak domácí publikum rozjelo nadšeně oslavné chorály na adresu svého oblíbence, ty se však ukázaly jako předčasné. Buggyra totiž podala protest kvůli Albaceteho ataku na Vršeckého a další čtyři hodiny nebylo vůbec jasné, jak vše dopadne. Komisaři shlédli několik videozáznamů, aby nakonec dali Čechům za pravdu, což znamenalo těsné konečné vítězství Bösigera.

"Je to to vítězství rozumu a sportovního zápolení. Bylo nám nařízeno, že během obou dnů se my tři z čela nesmíme navzájem ani dotknout, ale Alabacete si dělal co chce, všechny zásady porušoval. Konečně došla trpělivost i vedení šampionátu, pro náš sport je to dobrá zpráva," řekl v telefonickém rozhovoru pro ČTK Vršecký.

Už s předstihem si Buggyra zajistila také titul v nově zavedeném Poháru konstruktérů, "Renault tým Frankie" Františka Vojtíška skončil celkově čtvrtý.

Výsledky Evropského poháru tahačů:
Kvalifikační jízda (8 kol):
1. Hahn (Něm./Mercedes) 16:18,127, 2. Vršecký (ČR/Buggyra) -1,042, 3. Körber (Něm./MAN) -1,801, 4. Albacete (Šp./MAN) -2,115, 5. Belloc (Fr./MAN) -4,913, 6. Allgäuer (Rak./MAN) -7,500, ..., 14. Vojtíšek (ČR/Renault) -1:00,157, 30. Bösiger (Švýc./Buggyra) -4 kola.
Pohárový závod (12 kol):
1. Hahn 24:10,537, 2. Körber -3,793, 3. Albacete -13,170, 4. Allgäuer -23,664, 5. Belloc -26,091, 6. Levett (Brit./MAN) -31,937, 7. Vojtíšek -35,923, ... 27. Vršecký -6 kol, 29. Bösiger -7 kol.
Konečné pořadí:
1. Bösiger 378, 2. Albacete 377, 3. Vršecký 321, 4. Hahn 291, 5. Körber 274, 6. Allgäuer 168, 7. Belloc 149, 8. Levett 147, 9. Oliver (Brit./MAN) 87, 10. Vojtíšek 51.
Týmy: 1. Buggyra (Vršecký, Bösiger) 780, 2. MAN (Körber, Allgäuer) 582, 3. Mercedes (Hahn, Sanjuan/Šp.) 473, 4. Renault (Vojtíšek, Garret/Brit.) 374 b.

Reklama

Související témata: