Hlavní obsah

V Aténách se před olympiádou učí jezdit tramvají

ATÉNY

S téměř čtyřměsíčním zpožděním je tento týden uváděna do provozu tramvajová trať v Aténách, spojující centrum olympijského města se sportovišti na pobřeží. Už během zkušebních jízd, které jsou pro obyvatele i návštěvníky řecké metropole zdarma, jsou ale soupravy přetíženy a ve čtyřicetistupňových teplotách dochází k přehřívání elektroagregátů.

Foto: Internet

DEFAULT TITLE

Článek

Ani s dosavadní průměrnou rychlostí 25 km/h nepanuje spokojenost. V Aténách byl provoz tramvají přitom obnoven po 44 letech a vybudování dráhy stálo 380 miliónů dolarů. Teprve nedávno bylo dokončeno také spojení z letiště do středu Atén, které s jedním přestupem obsáhne metro, byť jeho rozsah musel být o téměř třetinu regulován.

DO STARTU ZBÝVÁ23 DNÍ

Zácpy děsí všechny

Řečtí organizátoři ale právě na tramvaje, metro a příměstské vlaky hodně spoléhají, neboť tisíce aut v beznadějně ucpaných ulicích, to je v dějišti OH vážná hrozba.

"Pražské dopravní zácpy jsou proti aténským skutečně malicherností. Aby se zabránilo dopravnímu chaosu, mají být třeba obchody zásobovány pouze v nočních hodinách," tvrdí česká velvyslankyně v Řecku Jana Bulenová s tím, že příjezd ke všem sportovištím během her bude možný pouze hromadnou kyvadlovou dopravou.

Ministr dopravy Lapis vyzval obyvatele olympijského města, aby co nejvíce využívali prostředky hromadné dopravy a tím omezili provoz vlastních aut.

"Pro Atéňany je to ale obrovská změna, nejsou zvyklí takto cestovat a teď se to narychlo učí," říká Annabella Stenguová, řecká atašé české olympijské výpravy.

Lidé město neopustí

Na aténských silnicích už se malují olympijské kruhy vyznačující speciální pruh pro olympijská vozidla. Radnice žádá obyvatele o pochopení, během her do města auta prostě nesmí.

"Když někdo v Aténách bez povolení zaparkuje, přijede jeřáb a auto mu odtáhne," prozrazuje Stenguová, která připouští, že během přípravy her původní nadšení běžných Řeků z přidělení olympiády opadlo: "Hodně se mluvilo o obrovských nákladech zatěžujících ekonomiku malé země, až červnové vítězství řeckých fotbalistů na ME pohled na věc změnilo a nyní je všude znát euforie."

Nedá se ale očekávat, že by lidé olympijské město houfně opustili, jak vyzývala radnice. "Mnozí Atéňané místo toho, aby srpen trávili na venkově, zůstanou ve městě a to vše přinese ještě větší nároky na místní dopravu," vypráví Bulenová.

Navíc v dějišti her během minulého týdne došlo dvakrát k výpadku elektřiny. "Mělo jít o chybu v rozvodné síti. Olympijská centra ale bez proudu nebyla, protože mají vlastní generátory na výrobu elektřiny," říká Stenguová.

Hrozí stávka

Starosti působí i stávková aktivita odborů. Už dříve si řidiči hromadné dopravy a hoteliéři snažili vymoct příplatek za přesčasy během OH, nyní s podobným požadavkem podle ČTK přichází i sdružení pracovníků ve zdravotnictví.

"Vstoupíme do stávky, pokud nedostaneme stejný bonus, jaký mají dostat lidé z bezpečnostních složek či řidiči," cituje agentura odborového bosse Iliase Joannidise.

Reklama

Související témata: