Hlavní obsah

Jak se na olympiádu přepravují koně, lodě, kola a zbraně

PRAHA

Po zemi, po vodě i vzduchem se přepravuje materiál pro české olympioniky do Atén. Všichni mají strach, "nádobíčko" je drahé a případné poškození znamená zbytečnou komplikaci. Většina lodí vesměs jede po souši a vodě, pouze plavidla slalomářů, zbraně střelců a kola cestují letadlem jako spoluzavazadla. Netradiční, ale jinak běžná je letecká přeprava koní.

Foto: PRÁVO

Pro přepravu zbraní platí pro sportovce přísné podmínky

Článek

Kůň českého jezdce Jaroslava Hatly Kyrenejennalla's Boy bude naložen do koňského speciálu na letišti v Lutonu, přičemž v útrobách letadla bude stát v boxu poprvé. "Bude to v pohodě, je to takový flegmouš, takže si myslím, že to zvládne," řekl Hatla ČTK. O koně se bude starat ošetřovatelka a v letadle budou například také britská, portugalská nebo brazilská zvířata. Cena leteckého přesunu koně je 200 000 korun.

Podle bývalého šéfredaktora časopisu jezdectví Jiřího Plačka je letecká přeprava koní zcela běžná mnoho let. Ročně se letecky přepraví okolo 27 000 koní. "Ti snášejí leteckou přepravu dobře, je pro ně méně náročná než přeprava automobilem," řekl Plaček. Koně cestují ve standardních nákladních kontejnerech, každý je rozdělen na tři stání a v prostoru je s koňmi ošetřovatel.

Kanoe a kajaky jako spoluzavadla

Zdánlivě snadnou přepravu lodí a pádel mají vodní slalomáři, neboť jejich "poklady" dlouhé kolem čtyř metrů za cenu asi 40 000 korun putují v letadle se sportovcem jako spoluzavazadlo. "Už se nám ale několikrát stalo, že ji poškodili," prohlásil Marek Jiras, člen deblové dvojice s Tomášem Máderem. Proto oba s sebou vozí nutný materiál, aby mohli loď opravit.

Riskovat nehodlají rychlostní kanoisté, jejich neopravitelné lodě pojedou do Atén po souši a trajektem po vodě. Klan Doktorů vypraví jednu závodní loď přibližně za 130 000 korun předem, veze ji do Řecka Martinův bratr. Druhou přepraví svazový sekretář Petr Mokrý ze Záhřebu, kde Doktor stráví poslední soustředění. "Zatím nevíme, kolik to bude stát," řekl ČTK otec a trenér Josef Doktor.

Přísné podmínky pro střelce

Veslařské lodě poveze sekretář svazu Miroslav Vašek s trenérem Rudolfem Kopřivou za autem na speciálním vleku, dlouhém jedenáct metrů. "Je to náročné. Lodě jsou dlouhé, křehké a nerozebratelné, takže jsme kvůli tomu koupili v Německu speciální vlek," řekl Vašek ČTK. Z Prahy zamíří do italského Bari, kde nasednou na trajekt a po patnácti hodinách se dostanou do Patrasu, odkud to budou mít ještě tři hodiny do Atén.

Na vleku bude ukotveno celkem osm lodí plus jedna slovenská. "Věřím, že se nic nestane a lodě dovezeme v pořádku až na místo určení," doufal Vašek ve šťastnou cestu. Za trajekt zaplatí 38 tisíc korun. "Náklady odhaduji na padesát tisíc," doplnil.

Klid nemají ani střelci, jejichž zbraně se do letadla sice hravě vejdou, ale procedury jejich naložení se ani po vstupu republiky do Evropské unie nezjednodušily. Střelivo nesmí překročit váhu pěti kilogramů, vedle pasů je třeba mít s sebou identifikační karty, vlastní zbrojní pas a průkazy zbraní. "Bez dokladů a důkladné kontroly zbraně nevezmou," řekl šéftrenér Vladislav Šaňák.

Maier loď nedá z ruky

Jachtaři si až na surfaře Malinu vezli lodě autem po souši. Lenka Šmídová si svůj "koráb" přepravila do Atén po mistrovství světa v Cagliari. Michael Maier vyrazil na cestu autem přes Itálii, kde ještě trénuje, před týdnem. "Loď bych nedal nikdy z ruky, i kdybych to měl jet sám a nonstop," řekl Maier.

Všichni čeští cyklisté - dráhaři, silničáři i bikeři - přepravují svá kola standardním způsobem jako zavazadla v letadle. Kola jsou uložena ve speciálních obalech. Výjimkou jsou pouze stroje Lady Kozlíkové. Ta si do Atén poveze celkem sedm kol pro soutěže na dráze, v časovce i do silničního závodu s hromadným startem. Do Atén je přepraví po vlastní ose v automobilu její trenér Břetislav Usnul.

Reklama