Hlavní obsah

Zajištění ještědského svahu proti sesuvu přijde na 14 miliónů

LIBEREC

Technická opatření k zajištění proti sesuvu a zpevnění svahu na Ještědu, kde se uskuteční v únoru 2009 skokanská část mistrovství světa, si vyžádají 14,3 miliónu korun. Podle geologického posudku, který si nechalo město Liberec zpracovat, v místě budoucí tribuny pro diváky už nehrozí další pohyb vrstev svahu. V neděli to řekl mluvčí magistrátu Martin Korych.

Článek

Připomněl, že důvodem dodatečných úprav byl lednový sesuv svahu. "Zavinilo ho vsakování povrchových vod, což vedlo k překročení smykové pevnosti mezi spodní vrstvou svahu a jeho horních bloků," dodal. Odborníci zjistili, že se sesuv nedotkl hornatých fragmentů.

Nutná sanace spočívá v odtěžení sesutých fragmentů, dobetonování odtěžené horniny do požadovaného stavu drenážním betonem, ukotvení a dorovnání svahu do konečného stavu a potřebné výšky. Teprve potom se na svahu budou dělat základy pro tribuny pro diváky.

Od 50. let prošel skokanský areál řadou změn

Liberecký skokanský areál byl na ještědském svahu vybudován již v 50. letech minulého století podle návrhů Miloslava Bělonožníka. Od té doby prošel řadou změn, velká rekonstrukce se uskutečnila v roce 1997. Od roku 1976, kdy byl v Liberci otevřen velký můstek, se pod Ještědem konalo populární Turné Bohemia, které bylo pravidelnou součástí mezinárodních závodů v kalendáři FIS. Úpravy související s mistrovstvím světa si vyžádají více než 600 miliónů korun. Většina prostředků se již proinvestovala. Do šampionátu se musí ještě také vylepšit přístupová cesta od tramvaje k lanovce.

Ve Vesci se musí na některých úsecích běžeckých tratí vybudovat systém na odvádění dešťové vody a vody z tajícího sněhu, zkvalitnit se musí zasněžování a vylepšit by se měly i in-line tratě. Běžecký areál ve Vesci vyšel bez nákupu pozemků zhruba na 300 miliónů korun.

Stát uvolnil na mistrovství světa přes 1,1 miliardy korun. Město Liberec dalo na MS 380 miliónů korun a Liberecký kraj 150 miliónů korun. Asi 400 až 450 miliónů korun utratí pořadatelé během MS a těsně před ním a po něm. Musí je získat sami například prodejem marketingových práv, vstupenek nebo od sponzorů.

Reklama

Související témata: