Rubriky:

Co na talíř

Pomoc! Hledají se vitamíny. Značka: Spěchá

1. března 2015 08:00 - Praha

Ovoce a zeleninu do sebe pěchujeme horem dolem – zdraví na prvním místě. Především děti mají skoro povinnost ládovat se touto stravou. Ale dostáváme, co opravdu potřebujeme v takovém množství, které si myslíme, že je uvnitř pod slupkou? Pojďme se podívat na pár čísel. „Žádná lepší studie není a čísla jsou stále horší,“ říká výživový poradce Jakub Podaný, který se opírá o čísla z Texaské univerzity.

 

Milan Malíček, Právo

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Společnost CSIRO provedla porovnání australského pěstování ovoce a zeleniny v letech 1948 až 1991. Ano, nejde o Česko, data nejsou z tohoto roku, ale čísla jsou přesto znepokojivá.

Když jídlo nestačí a lid peláší za chemií

„Artyčok ztratil od roku 1948 do roku 1991 třetinu magnesia a kalcia. K tomu připočtěte přípravu před konzumací, a nemáme skoro nic. Když vezmu chřest, to je neskutečné číslo," je znepokojen Podaný o ztrátě více jak šedesáti procent kalcia.

Protein, bílkovina – jedna ze základních stavebních prvků pro naše tělo. Můžeme jíst maso, ale co třeba luštěniny? Například máslové fazole.

Druh Sledovaný ukazatel Rok 1948 Rok 1991 Úbytek v %
Artyčok Magnesium, Kalcium 2,72 mg, 43,5 mg 1,7 mg, 29 mg 37,5 %, 33,3 %
Chřest Kalcium 25,8 mg 10 mg 61,2 %
Fazole Protein 19,2 % 2,3 % 88 %
Brokolice Magnezium 160 mg 29 mg 81,9 %
Mrkev Beta Karoten 25000 i. u. 9 i. u. 99,96 %
Brambory Železo 2 mg 0,5 mg 75 %
Jablko Vitamín C 25 mg 5 mg 80 %

„Jako zdroj proteinů doporučuji luštěniny. Když se podíváte konkrétně na máslové fazole, tak tam se obsah proteinu snížil o 88 %," čte ze studie výživový poradce. Pokud tedy chcete dostat více proteinů, musíte více sníst. Tím se ale stává potravina dražší, vy k tomu dostanete více kalorií do těla.

Kdo z nás nedostal jako dítě mrkev a šel si hrát s vědomím, že rodiče budou mít radost – jím přece vitamíny. „Mrkev je zdravá, je dobrá na oči," tohle nám ještě zní v uších, když si vzpomeneme na dětské radovánky.

Mrkev ztratila 99,96 % betakarotenu

„Je důležitá pro ochranu kůže proti slunci. Říkáme, že pomáhá očím, ale úbytek betakarotenu tam je 99,96 procent. Takže zbylé množství je zanedbatelné. Při skladování přijdete o dalších třicet procent, to jsou dva až tři dny v supermarketu," nechce snad ani věřit Podaný.

Brambory. Zelenina, která je pro Česko typická. To samé jablko jako ovoce. „Vezměte si, jak se to jablko nádherně blýská, ale v přírodě samo takové nevyroste. Každé je nějak pokroucené, má bubáky, výrůstky. To je tím, že se používá chemie a jablka vypadají potom krásně a čerstvě," dodává Jakub Podaný.

Pokud půjde svět touto cestou stále vpřed, zbydou nám jen vitamíny v tabletách. Bez vůně, chutí, požitků. Dobrou chuť.

Libor Kalous, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Co na talíř

Filtr článků - Co na talíř


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce