Rubriky:

Co na talíř

Je smoothie vlastně zdravé?!

21. března 2016 07:45 - Praha

Popularita smoothies mezi sportovci i lidmi pečujícími o své zdraví stále roste. A narůstají také varovné hlasy. Jak to tedy je? Máme si dál dopřávat rozmixované ovoce, nebo se mít raději na pozoru? Existují mnohé přínosy zvýšeného konzumu ovoce, ale existují i věci, kterým se rozumný člověk raději vyhne. Patří mixovaná pochutina mezi ně? To záleží...

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Vysvětlit, co vlastně název smoothie označuje, je jednodušší, než jej správně vyslovit. Smoothie je nápoj připravovaný z rozmixovaného vícedruhového ovoce nebo zeleniny. Někdo do něj přidává třeba i mléko, jogurt a podobně. Pod tímto názvem ale v obchodech najdete opravdu kde co. Někdy snad složení dokonce připomíná potměšilou oslavu úspěchů chemického průmyslu. Pomiňme ale všechny tyto výstřelky a pojďme se soustředit na základní otázku: Smoothie ano, nebo ne?

ANO: Do smoothie se využívají ‒ často oproti klasickým džusům či šťávám ‒ celé plody, tedy ovoce i zelenina včetně slupky. Tím dosáhneme vyšší koncentrace balastních látek v ní obsažených a získáme i další nálož vitamínů a minerálů. Mixováním se stává ovoce či zelenina často lépe stravitelná a tělo dokáže obsažené láky lépe využít.

ČTĚTE TAKÉ: Chutně, zdravě, levně. Umixujte si smoothie doma

NE: Spousta lidí bere smoothie jen jako další osvěžující a zdravý nápoj, přídavek ke své běžné stravě. Chyba! Osobní váha začne po nějaké době ukazovat alarmující hodnoty. Proč? Smoothie je ve skutečnosti více jídlo než pití. Ovoce obsahuje spoustu cukrů a tím pádem také spoustu kalorií.

ANO: Pro smoothie hovoří jeho snadná konzumace téměř vždy a všude. Můžete si své oblíbené smoothie vzít s sebou do tramvaje či auta, pít jej v práci i při sportu.

NE: Někdy je lepší zakousnout se do syrového ovoce. Žvýkání totiž dodává mozku patřičné informace, který pak může lépe rozhodnout, kdy je žaludek skutečně plný a člověk sytý. Pomocí smoothie můžete prolít hrdlem za několik vteřin třeba půl přepravky pomerančů. Cožpak o to, pomeranče budou nejspíš zdravé, ale tělo nestačí v takové rychlosti zareagovat a říci: Stop, už jsem syté! Váha může opět naskakovat. Tip: Dělejte si smoothie jen z takového množství ovoce, jaké byste během dne dokázali běžně sníst.

ANO: Smoothie jednoduchým způsobem zvýší naši konzumaci zdravé zeleniny či ovoce. V tekutém stavu jej dokážeme zkrátka zkonzumovat více a snadněji. Jedna americká studie dokonce prokázala, že u malých dětí může podávání mixovaného ovoce a zeleniny značně zlepšit stravovací návyky. Děti tak prostě spapají více toho zdravého, než by za standardních okolností byly ochotné vůbec připustit.

Zajímavost: Anglické označení smoothie se také používá pro neupřímného lichotníka, úlisného slizouna.

NE: Velký pozor si dávejte na kupované smoothies. V horších případech mohou obsahovat spoustu látek, které byste ve svém organismu vůbec nechtěli mít. A i v těch lepších případech obsahují často dodatečné cukry a další zdroje kalorií. Dokonce ani „čisté" smoothie nemusí být úplně bez vady. Jsou vitamíny, které rozkládá světlo, teplo nebo přítomnost kyslíku. Nejlepší je tedy pít nápoj čerstvě vyrobený.

ANO: Smoothie může být i nenápadným pašerákem. Nejen na svých dětech zkuste, že přidáte-li do mixu oblíbených zeleninových druhů třeba i kus nezbožňované brokolice nebo zelí, nikdo nic nepozná a vitamíny přesto bezpečně najdou svůj cíl.

NE: Reklamní řeči o štíhlé linii a smoothies platí většinou více pro vaši peněženku než pro tělo. Někdy stojí připravený nápoj několikanásobek ceny, za níž si můžete zakoupené ovoce rozmixovat doma sami.

ANO: Chutím ani kombinačním schopnostem se meze nekladou. Záleží jen na vás, co si do svého smoothie rozmixujete. Můžete si tak udělat „nápoj bohů", který vám bude nejen skvěle chutnat, ale navíc vám dodá potřebné vitamíny, minerály i kalorie.

NE: Kupované smoothie s sebou nese i dodatečnou zátěž pro životní prostředí (obaly, přeprava...). I když vám třeba blaho této planety na srdci neleží, možná vám bude vadit pohled na přeplněnou popelnici před vaším domem. Drahá decilitrová lahvička z obchodu s přídavkem chemikálií má svou zdravější a levnější alternativu.

MŮŽE VÁS ZAJÍMAT:
Tuk ‒ náš pomocník, nebo třídní nepřítel?
Správné jídlo ve správný čas pomůže vašemu běhání
Tyto potraviny vám pomohou při dlouhém běhu. Máte je doma?

kü, Sport.cz

Konzumujete smoothie?

Zrušit


Časová osa: Co na talíř

Filtr článků - Co na talíř


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce