Rubriky:

Ladíme

Může ultramaratón škodit?

8. prosince 2015 07:15 - Londýn

Podzim je takové maratónské období. Podmínky pro dlouhé tratě jsou tak nějak příznivější. Už není takové vedro, aby se člověk nepříjemně přehříval, a ještě není taková zima, aby se musel nějak zásadně více oblékat. A po pár zvládnutých maratónech možná zatoužíte běžet něco delšího ‒ ultramaratón. Ale je to vůbec zdravé? Neškodí to?

 

asics.com

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Na tuto otázku dostanete odpověď v závislosti na tom, koho se budete ptát. Položíte-li svůj dotaz člověku, který ultra nikdy neokusil, dozvíte se, že je to velmi škodlivé, nepřirozené a nezdravé. Ultramaratónec na to bude mít zcela opačný názor a zcela oprávněně se bude ostatních ptát: Věnuji se ultramaratónům léta, a pokud je to tak škodlivé, jak říkáte, jak to, že ještě žiju?

Ultraběžec zdravější

Výzkumy mezi zkušenými, dlouholetými ultraběžci ukazují, že jejich zdraví je na vysoké úrovni a každá vláda by z takových občanů měla velkou radost ‒ chodí hezky do práce a nestonají, platí daně a jiné odvody a absolutně nezatěžují systém zdravotního zabezpečení. Dokonce i takové únavové zlomeniny se u nich vyskytují mnohem méně často než u běžců na výrazně kratší distance. S přibývajícími lety zkušeností ultravytrvalců riziko zranění výrazně klesá.

ČTĚTE TAKÉ: 5 tipů, jak přežít ultra

Neefektivní ultra

Ale buďme spravedliví. I mezi kovanými sportovci jsou odpůrci ultra. Ne snad proto, že by považovali větší a delší úsilí (je-li ovšem správně trénováno a praktikováno) za nezdravé. „Ultra není zrovna nejefektivnější způsob, jak být ve formě. Cvičení o vysoké intenzitě vás dokáže dostat do super formy za zlomek času potřebného k tréninku ultra," říká k tomu například britský expert J. Mercola. Dále je ultravytrvalcům vyčítáno, že jejich dlouhé tréninky jdou na úkor dalších důležitých složek celkové přípravy, jako je spánek, regenerace, kompenzační a silová cvičení.

Zlatý střed

Může na tom něco být. A k nejlepším výsledkům nás možná dovede staré moudro našich předků hovořící o „zlaté střední cestě". Je dobré někdy běhat krátce a intenzivně, je dobré někdy běhat dlouho. Zapomínat bychom ale neměli ani na další věci a pravidelně praktikovat také silová cvičení a strečink. Jen tak se našemu koníčku budeme moci věnovat bez problémů a zranění až do vysokého stáří.

ČTĚTE TAKÉ: Hal Koerner - Ultra a dál aneb Jak se připravit na běhy od 50 km po 100 mil
kü, Sport.cz

Myslíte si, že je běhání ultradistancí zdravé?

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce