Rubriky:

Ladíme

Běžci, pozor! Svátky klidu a alkohol: Neoddělejte se!

22. prosince 2015 07:08 - Praha

Dny sváteční jako by si přímo říkaly o nějaký ten přípitek, sklenku či panáčka něčeho ostřejšího. Ano, máte pravdu, alkohol v určitých objemech může být zdravý. Může před chorobami chránit vaše srdce, zažene rakovinu, vyplaví z těla toxiny, propůjčí vám veselejší pohled na svět. Má to však jedno ale: Jako ostatně se vším ‒ se to s ním musí umět. Neuspějete-li, můžete zbůhdarma vyhodit z okna mnoho hodin tvrdého tréninku. A to by byla škoda. Jak se tedy postavit k pokušení ohnivé vody?

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Negativní účinky nadměrné konzumace alkoholu známe asi bohužel všichni. Bolesti hlavy, žízeň, pocity (a často nejen ty) na zvracení, pálení žáhy. Většina z nich úzce souvisí s dehydratací a otokem cév v oblasti hlavy. Nic z těchto symptomů není něco, co by se vám vyloženě hodilo do tréninkového programu.

Jako dravá řeka

Vrcholoví běžci i jiní sportovci, s nimiž jsem se na podobné téma měl možnost bavit (nad sklenkou alkoholického nápoje ‒ jak paradoxní!), se vesměs shodují v tom, že nějakému rozsáhlejšímu pití se vyhýbají. Pokud by tak nečinili, bouřlivé vlny ohnivé vody by je odnesly daleko od natrénovaných výsledků. Mnoho oddřených tréninkových hodin by bylo k ničemu a začínat by se nedalo tam, kde člověk předtím skončil.

„Nejdůležitější je vnímat svoje tělo. Když to přepísknete s alkoholem, když si povolíte otěže v oblasti stravování, vaše tělo nutně potřebuje povolit otěže také v tréninku. Do tréninků naskakujte opravdu zlehka a s rozumem," říká český adiktolog Dušan Randák, psychiatr z Kliniky adiktologie VFN a 1. LF UK a zároveň běžec.

Rady našich zběhlých dědečků:
• Obecně a zjednodušeně platí: Čím více je nápoj čirý, tím méně následné kocoviny obvykle znamená jeho konzumace. (Ale ovšem záleží také na vypitém množství.)
• Nepijte na prázdný žaludek.
• Během konzumace řádně hydratujte.
• Ke konci své alkoholové seance do sebe nalijte také dostatečné množství elektrolytů (sportovní nápoj).
• Nemixujte různé druhy alkoholických nápojů.

Pokud se rozhodnete vyběhnout ještě s nějakým tím lidoopem na rameni, vězte, že budete náchylnější k dehydrataci (alkohol odvodňuje) a pořádně zatopit dáte také srdci. Chcete-li si svých pár metrů piv opravdu vyběhat, držte se raději při zemi a vyběhněte na něco kratšího a rozhodně ne rychlého.

Psychika v kýblu

Z dlouhodobějšího hlediska ovlivňuje etanol negativně také psychiku, i když se po něm krátkodobě můžete cítit jako s nasazenými růžovými brýlemi, jedoucí na růžovém tanku, zvyšuje jeho konzumace úzkosti a riziko depresí. U opravdových přeborníků patologicky roste krevní tlak a riziko mrtvice. Hýření jim přináší nepravidelný puls, zrychlené bušení a v krajních případech je příčinou náhlých úmrtí.

Jsme světoví!

„Před několika lety byl u nás proveden podrobný průzkum, z něhož vyplývá, že zhruba 7,5 % dospělé populace mezi 18-65 rokem pije extrémně rizikově, nadměrně," říká adiktolog Randák.

NEBERTE SI PŘÍKLAD: Atlet pil 40 piv denně, přesto lámal světové rekordy

Například ve Velké Británii, za kterou určitě nijak nezaostáváme, je situace také alarmující: Každý čtvrtý muž ve věku 16-24 let a každý pátý muž ve věku 25-44 procházejí minimálně jednou těžkou opilostí každý týden. Navíc každé čtvrté dítě mezi 11-15 roky pravidelně pije alkoholické nápoje.

Ať už takové statistiky úspěšně rozšiřujete, či nikoli, vězte, že právě běžci ‒ rychlí i ti pomalí ‒ potřebují dobrou koordinaci pohybů a bystrý úsudek, což oboje alkohol silně negativně ovlivňuje. Každý určitě máme nějaké ty neřesti. A zároveň každý máme nějaké ty priority. Všechno je jen na nás, každý svého štěstí strojvůdce...

René Kujan, Sport.cz

Jak to máte s alkoholem a běháním vy?

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce