Rubriky:

Ladíme

Voda je život! Platí to i na trati

9. srpna 2017 13:05 - Praha

Voda je život, praví jedna ze starých pravd. A také ten lidský život nevisí ani tak na vlásku, jako spíše na vodě. Vždyť voda tvoří většinu z našeho těla, vodu najdeme v každičké své buňce a bez ní bídně hyneme do několika dnů. Jak to udělat, aby z nás trénink za vedra nevysál veškerý život?

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Lidé prý oproti jiným živočichům mají výhodu dokonalejšího termostatu. Jsme živočichové teplokrevní. Stejně jako většina těch živočichů, které máme za potravu. Máme tu výhodu, že naše tělo automaticky udržuje svou vnitřní teplotu na stejné úrovni, ať se ve vnějším okolí děje cokoli. Pokud tam zrovna pálí slunce, jak je v létě zvykem, ochlazuje svůj povrch pocením. To z nás na jednu stranu dělá lovce místo lovené zvěře, na druhou stranu ovšem také nádobu plnou vody, ze které neustále někde něco uniká.

Nedostatek tekutin při sportu ovlivňuje výkon, ale i zdraví

Vodu je třeba neustále doplňovat. Je to naše nejdůležitější složka přijímané potravy, chladící kapalina. Skutečná potřeba příjmu tekutin se bude samozřejmě odvíjet od individuálních parametrů spjatých s tělesnou výškou, hmotností a třeba i tréninkem. Doplňovat ale musíme všichni.

Odborníci v praxi doporučují během závodů každou čtvrthodinu alespoň dva pořádné loky (cca 125 ml). S rostoucí teplotou bude toto množství ještě růst. Pokud pociťujete žízeň, pijte, pijte co nejdříve. Vůbec není od věci využít třeba i timer na vašich chytrých hodinkách či mobilech, aby vám každých 15 minut pití připomínal.

Pokud už vám voda leze krkem a všelijaké sportovní nápoje jsou vám podezřelé, můžete tekutiny doplňovat i jídlem. Například meloun nebo jahody obsahují přes 90 % vody a na lépe zásobovaných závodech je na občerstvovacích stanicích najdete i u nás. Občas, spíše v závěrečných fázích, si můžete dopřát i nějaký ten kofein. Kola vás nakopne nejen jím, ale i obsahem cukru.

TIP: Zdravý sportovní nápoj si můžete připravit i sami doma. Stačí čtvrt litru džusu či ovocné šťávy, čtvrt litru kohoutkové vody (ještě lepší je přefiltrovaná) a čtvrt čajové lžičky kuchyňské soli. Staří bardi si do nápoje drtili ještě navíc jeden celaskon.

Vyplatí se mít vyřešenou i otázku „Kam s ním?" v případě, že si na závodech ponesete také vlastní pití. Možnosti jsou dnes nepřeberné. Dromedáří pytlíky (camel baky), hadičky připojitelné třeba i na obyčejnou PET láhev, sportovní láhve pevné, sportovní láhve sbalitelné (soft flask), láhve do ruky, láhve připojené k opasku, hydratační ledvinky, návleky na ruce... Znalci se většinou shodují na tom, že malé pidi-lahvičky nedávají příliš smysl. Pokud si s sebou už něco chcete brát, smysluplný objem začíná na 300 ml. Na závody, kdy na trati zůstanete mezi třičtvrtěhodinou a dvěma hodinami už se hodí mít s sebou litr tekutin. Ten se dá ještě vcelku rozumně pobrat třeba do rukou ve formě dvou půllitrových handheld lahví. Na cokoli většího už je lepší mít nějaké příhodné zavazadlo.

TESTOVALI JSME:
Vodní filtr Sawyer Mini ‒ malý pomocník mocné síly pro běhavé dobrodruhy
Běžecký trailový batoh Kalenji - dost muziky za málo peněz
Reebok překvapil ledvinkou. Nakonec nejen jí

kü, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv srpen září říjen listopad prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce