Hlavní obsah

Boom přinesl rozmach běžecké obuvi. Všechny firmy ani neznáte

Celý svět musí běhat, jinak by snad nemohlo být tolik značek běžecké obuvi. Proč jí je ale tolik? Protože je o ně zájem. Před deseti lety vládlo na americkém trhu běžeckých bot osm značek, které byly k dostání ve většině obchodů. Jenže v posledních letech se počet výrobců podstatně znásobil.

Foto: Libor Kalous, Sport.cz

Boty, je jich tolik, že běžci nemají ani o všech značkách přehled.

Článek

Je zde dynamický nárůst, který je spojen s fitness trendy, běhání zažívá boom, lidé se v něm našli. Podle toho reaguje i trh. Jsou zde nové nápady, nové technologie, proto exploze dalších hráčů na běžeckém trhu.

Podle serveru competitor.com je jen ve Spojených státech amerických více než pětatřicet výrobců běžecké obuvi. K tomu si připočítejte členění na boty na silnici, do terénu, do haly, závodní. Svět se točí a v něm jsou snad jen boty na běhání.

Podívali jsme se do českých internetových obchodů a během patnácti minut jsme našli nabídky těchto firem: Adidas, Nike, Karrimor, New Balance, Puma, Reebok, Brooks, Asics, Mizuno, Skechers, Solomon, Salming, Donnay, Etonic, Everlast, Merrell, Hi-Tec, Under Armour, Slazenger, Fabric, Diadoram Avia, Innov8, Saucony, K-Swiss, Vivobarefoot. A to určitě nejsou všechny.

Firmy přicházejí a odcházejí

Altra, Hoka, Newton, Skechers, Topo, Salming, Under Armour a Vibram, Merrell, Salomon, The North Face, Vasque. Firmy, které se nespecializovaly na běžecké boty, soustředily se na outdoorové vybavení, oblečení, jiné sporty. Dnes chtějí odebrat část i z běžeckého koláče. Jedny s větším, další s menším úspěchem.

Značky přicházejí a odcházejí. Converse, Diadora, Etonic, Fila, LA Gear odešly, případně jsou na ústupu na americkém trhu. Menší firmy mají skromnější procento z trhu, zavedené velké firmy větší a uplatnit se, zaujmout, je těžký boj, který trvá roky. Ano, můžete využít známé tváře, které budou značku propagovat, ale za vše se platí, což u menších firem může být limitujícím faktorem. Proto zavedení a velcí hráči budou mít vždy navrch, ti menší musí zaujmout, přijít s něčím novým, neotřelým. Jinak si je zákazník složitě najde. K tomu se obtížněji prosazují u prodejců, protože kupující jde především po osvědčeném zboží, značce, které má vyzkoušené.

Proč tolik firem? Zmínili jsme se už o rostoucí oblibě běhání. Dalším důvodem je, že boty na běhání se nemusí používat vyloženě pro tento sport. Dá se v nich procházet, jít na nákup, jsou pohodlné, jde o ležérní styl. Samozřejmě se nebavíme o specializovaných závodních botách. Dalším faktorem je obliba krosových závodů, čímž se dále rozšiřuje klientela, která chce koupit běžeckou botu. A když se podíváte kolem sebe. Je někdo bos?

Reklama

Související témata: