Článek
Je zde dynamický nárůst, který je spojen s fitness trendy, běhání zažívá boom, lidé se v něm našli. Podle toho reaguje i trh. Jsou zde nové nápady, nové technologie, proto exploze dalších hráčů na běžeckém trhu.
Podle serveru competitor.com je jen ve Spojených státech amerických více než pětatřicet výrobců běžecké obuvi. K tomu si připočítejte členění na boty na silnici, do terénu, do haly, závodní. Svět se točí a v něm jsou snad jen boty na běhání.
Podívali jsme se do českých internetových obchodů a během patnácti minut jsme našli nabídky těchto firem: Adidas, Nike, Karrimor, New Balance, Puma, Reebok, Brooks, Asics, Mizuno, Skechers, Solomon, Salming, Donnay, Etonic, Everlast, Merrell, Hi-Tec, Under Armour, Slazenger, Fabric, Diadoram Avia, Innov8, Saucony, K-Swiss, Vivobarefoot. A to určitě nejsou všechny.
Firmy přicházejí a odcházejí
Altra, Hoka, Newton, Skechers, Topo, Salming, Under Armour a Vibram, Merrell, Salomon, The North Face, Vasque. Firmy, které se nespecializovaly na běžecké boty, soustředily se na outdoorové vybavení, oblečení, jiné sporty. Dnes chtějí odebrat část i z běžeckého koláče. Jedny s větším, další s menším úspěchem.
Značky přicházejí a odcházejí. Converse, Diadora, Etonic, Fila, LA Gear odešly, případně jsou na ústupu na americkém trhu. Menší firmy mají skromnější procento z trhu, zavedené velké firmy větší a uplatnit se, zaujmout, je těžký boj, který trvá roky. Ano, můžete využít známé tváře, které budou značku propagovat, ale za vše se platí, což u menších firem může být limitujícím faktorem. Proto zavedení a velcí hráči budou mít vždy navrch, ti menší musí zaujmout, přijít s něčím novým, neotřelým. Jinak si je zákazník složitě najde. K tomu se obtížněji prosazují u prodejců, protože kupující jde především po osvědčeném zboží, značce, které má vyzkoušené.
Proč tolik firem? Zmínili jsme se už o rostoucí oblibě běhání. Dalším důvodem je, že boty na běhání se nemusí používat vyloženě pro tento sport. Dá se v nich procházet, jít na nákup, jsou pohodlné, jde o ležérní styl. Samozřejmě se nebavíme o specializovaných závodních botách. Dalším faktorem je obliba krosových závodů, čímž se dále rozšiřuje klientela, která chce koupit běžeckou botu. A když se podíváte kolem sebe. Je někdo bos?