Rubriky:

Radíme

Komprese je možná lepší než ledování

29. června 2016 14:41 - Londýn

I tomu nejopatrnějšímu běžci se může stát, že si něco natáhne, narazí či způsobí jinou nepříjemnou bolístku znesnadňující či přímo znemožňující další trénink. Možností terapie je vcelku dost a co běžec, to jiná zkušenost. Někdo sahá po zázračných pilulkách, jiný nechá tělo, ať si poradí samo, jak nejlépe umí. My se podíváme, jak organismu pomoci v běžných podmínkách a bez chemie.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Možná už jste mezi svými anglicky hovořícími kolegy nebo v odborném tisku narazili na kouzelnou zkratku RICE (anglicky „rýže") složenou z Rest (odpočinek), Ice (ledování), Compression (komprese, stlačení), Elevation (vyvýšení). Někdo ještě přidává S jako strečink. To je pak té rýže ještě více.

ČTĚTE TAKÉ: Kompresní návleky: Opravdová pomoc, nebo jen marketingová bublina?

Odpočinek je jasný, ten je bez debat nejdůležitější součástí tréninku. Protože až po skončení zátěže začínají v těle probíhat adaptační procesy, díky nimž se vlastně zlepšujeme, sílíme, superkompenzujeme. Vyvýšení je staré známé „to chce klid a nohy nahoru". Nejde vlastně o nic jiného než prosté využití zemské přitažlivosti a o pomoc žilní krvi s návratem ze znavených údů.

Akutní bolístky jsme si zvykli léčit ledováním. Přiložením ledového obkladu na postižené místo, což zmírňuje bolest i otok. Některé studie provedené ve Velké Británii teď ovšem naznačují, že zchlazení může mít ve skutečnosti odkladný účinek na ozdravné procesy a dobu léčení tak spíše prodlužuje. Pokud jde o naše postižené svaly, šlachy a vazy, v zasaženém místě se objeví mikroskopické trhlinky a krvácení. Výzkum ukazuje, že lidské tělo zahajuje opravu tkáně až poté, co toto miniaturní krvácení ustane. A že zaledování ve skutečnosti prodlužuje čas potřebný k plnému zastavení krvácení.

Místo toho je prý účinnější použít kompresi, tedy stažení postiženého místa. Takový postup je velmi rychlý a nenáročný. Nemusíte tak s sebou mít zrovna plnou kabelu party ledu, stačí kompresní návlek, který už máte většinou stejně po ruce, nebo elastické obinadlo. Tento postup by měl být u měkkých tkání účinnější, krvácení by se mělo rychleji zastavit a rychleji by se měl spouštět i proces uzdravování.

Rehabilitační terapeuti doporučují aplikovat kompresi po dobu dvou minut a zvednout postiženou končetinu do výše. Položit, povolit a znovu. To vše třikrát opakovat. Tak co, zkusíte? Někdy vám možná ani nic jiného nezbude. Každopádně vám přejeme mnoho šťastných a bezpečných kilometrů bez nehod!

kü, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce