Hlavní obsah

Nejsložitěji se do Číny dopravují sportovcům lodě, zbraně a kůň

PRAHA

Do odletu českých sportovců na olympiádu ještě zbývá několik týdnů, ale část jejich nezbytné výbavy už směr Peking nabrala. Cesta přes půl zeměkoule totiž může trvat i přes měsíc.

Článek

Nejsložitější přeprava čeká lodě, ty totiž celou cestu absolvují po vodě, byť samozřejmě na palubě většího plavidla. Veslaři se s nimi museli rozloučit už na začátku června po regatě v Luzernu. Tam je nechali naložit do kontejnerů a shledají se až na olympiádě.

„Prvního června se začaly nakládat, pátého odjely a 28 až 30 dní stráví na moři,“ popisuje generální sekretář Českého veslařského svazu Josef Johánek. Letecká přeprava byla vyloučena. „Tam by nám je nevzali, vždyť jen skif má přes osm metrů,“ líčí Johánek.

Cesta trvá přes měsíc

Podobný model přepravy zvolili i účastníci jachtařských soutěží, které se konají v Čhing-tau vzdáleném zhruba 500 km jihovýchodně od Pekingu. „Před necelým měsícem jsme v Roudnici nechali dát plachetnice a tři motorové čluny do kontejneru dlouhého dvanáct metrů, ten se naložil na kamión a odvezl do Německa, odkud cestuje po moři do Číny. Čtyřiadvacátého července by měl být v přístavu,“ popisuje předseda Českého svazu jachtingu Karel Bauer.

Kontejnery pak budou muset funkcionáři osobně převzít. „Snad bude všechno fungovat. Vloni na mistrovství světa juniorů Němci čekali u zapečetěných kontejnerů čtyři dny. Číňané nejsou moc schopní improvizace,“ posteskne si Johánek.

Sportovci tak musejí část přípravy absolvovat na svých druhých lodích. Výhodu mají vodní slalomáři, kteří po tréninkových kempech v Číně své kajaky a kanoe rovnou nechají na místě.

Vysoké náklady

Kolik celá logistická operace Český olympijský výbor stojí? „Když jsme vloni cestovali do Číny na testovací závody, vyšlo to zhruba na 350 000 korun,“ vypočítává jachtařský šéf Bauer. „U nás si organizační výbor našel partnera, který to hradí, my jen museli lodě dopravit do těch sběrných bodů. Jinak by to stálo odhadem 150 tisíc,“ odhaduje veslařský sekretář Johánek.

Složitá je i doprava klisny Karly pro jezdce Hatlu, jehož soutěž se koná v Hongkongu. „Dostali jsme na ni grant. Kůň se dopraví do Amsterodamu, odkud ho specializovaná firma velkým přepravním letadlem dopraví do Hongkongu,“ vysvětluje místopředseda Českého olympijského výboru pro sport František Dvořák.

Komplikovaný je i převoz zbraní pro střelecké soutěže. „Příprava zabrala skoro týden, jsou tam velmi přísné předpisy. Brokové střelivo se musí přepsat na patrony, vyžadují spoustu certifikátů, ale podařilo se to vyřídit,“ oddechl si Dvořák.

Reklama

Související témata: