Hlavní obsah

Alex Yoong: Návrat do formule 1 už mě moc neláká

Ještě před pěti lety se Alex Yoong proháněl ve formuli 1 a při Velké ceně Austrálie dojel na sedmém místě. Nyní působí třicetiletý malajský pilot v českém týmu Antonína Charouze, v jehož barvách absolvuje slavný závod 24 hodin Le Mans. Asijská motoristická hvězda vypráví v rozhovoru pro deník Právo o úskalích čtyřiadvacetihodinovky, možném návratu do F1, či krásách Prahy.

Článek

Jak jste se dali dohromady s manažerem Antonínem Charouzem?

Seznámili jsme se na závodech A1GP. Později jsem byl osloven, zda bych chtěl závodit v jeho týmu. Nabídka se mi líbila a přijal jsem ji.

Loni jste ve čtyřiadvacetihodinovce Le Mans startoval v Lamersově týmu. Můžete tyto stáje srovnat?

Lamersův tým je samozřejmě zkušenější, ale našel bych tam určité nedostatky. Český tým je nováčkem, to znamená, že nevýhodou je nedostatek zkušeností. Z pohledu profesionálního přístupu je však na velmi vysoké úrovni. Řekl bych, že výš, než tým, za který jsem jel loni. Tady si nemám na co stěžovat.

Šéf týmu by byl spokojen s desátým místem. Vidí tuto metu jako reálnou?

Čtyřiadvacetihodinovka je velice obtížný závod. Může se stát spousta nepředvídatelných věcí. K dispozici máme velmi kvalitní vůz. Když se nám vyhnou problémy a strávíme v boxech co nejméně času, je umístění, o němž hovořil pan Charouz, reálné. Dokonce si myslím, že bychom mohli být i lepší, pokud by nám přálo také štěstí. Prvním cílem je závod dokončit. Uděláme maximum proto, abychom ho splnili a skončili co nejvýš. Samozřejmě se špičkovými továrními týmy se měřit nemůžeme.

Co je pro čtyřiadvacetihodinovku z pohledu jezdce nejdůležitější?

Dobře se před závodem vyspat a v průběhu pak správně jíst a pít. V noci se hůř leze z postele, když máte těch čtyřicet nebo šedesát minut pauzu. Před usednutím za volant si dávám silnou kávu nebo energetický nápoj. Když pak usednu do vozu, nehrozí, že bych usnul, rychlost nad 300 kilometrů za hodinu vás pořádně probere. Že bych si třeba v autě pouštěl naplno rádio, to nepotřebuji.

Dva roky jste startoval ve formuli 1. Neláká vás návrat do tohoto nejprestižnějšího automobilového seriálu?

Řeknu zcela upřímně, že už mě moc neláká. Pokud bych chtěl jezdit ve formuli 1, pak ve špičkovém týmu. A na to jsou moje šance minimální. Závodění ve stáji, která jezdí vzadu, jsem si už vyzkoušel. Určitě to je veliká zkušenost a cenná, ale znovu bych ji opakovat nechtěl. Jsem velmi spokojený se stávajícím závoděním.

Líbí se vám v Praze a Česku?

Praha je skutečně nádherné město. Hodně jsem o ní slyšel vyprávět a skutečnost je ještě krásnější. Až sem přijedu příště, určitě vezmu manželku a syna. Jinak toho z Česka až tak moc neznám. Loni jsem závodil v Brně, o víkendu pojedu za tým Antonína Charouze s mercedesem vaše okruhové mistrovství, takže zase něco uvidím.

Nedělá vám problém přesedání mezi různými typy vozů?

Není to jednoduché, protože každé auto je jiné, ať vezmete formuli, prototyp nebo cestovní vůz. Ale za pár okruhů si zvyknete a srovnáte se.

Jak vidíte budoucnost A1GP?

U nás v Malajsii se o A1GP hodně hovoří a jsem rád, že mohu naši zemi reprezentovat. Po změnách, které jsou připraveny pro příští ročník, vidím budoucnost seriálu optimisticky.

Reklama

Související témata: