Hlavní obsah

Enge se těší na zasněžený Ještěd i slavný závod v Daytoně

PRAHA

Nejlepší český okruhový jezdec Tomáš Enge stráví doma v Liberci Vánoce i Silvestr, ale již na Nový rok vyráží do USA na další testy před slavným závodem Daytona 24 hodin na Floridě.

Foto: BPA sport marketing

Tomáš Enge za volantem českého vozu na okruhu v Sepangu.

Článek

"Potvrzení startu v barvách Samax Motorsport s prototypem Riley&Scott MK mi udělalo radost a opravdu se na ten závod těším. Vždyť čtyřiadvacetihodinovka v Daytoně je v podstatě poslední z těch velkých, kterou jsem ještě nejel," tvrdí Enge, jenž si nyní užívá krátké chvíle volna.

"Pro mne je vzácné, že mohu být doma s rodiči, a doufám, že už začne chumelit. Lyžovat sice podle smlouvy s týmem nesmím, ale zasněžený Ještěd vypadá moc hezky a patří k vánočnímu koloritu. Silvestrovské oslavy nebudou nijak velké, protože hned 1. ledna odletím na Floridu, kde se budu připravovat na čtyřiadvacetihodinovku," přiznává Enge.

Vršeckého obdivuje

Sledoval i nedávné snažení krajana Vršeckého o rekordní rychlost tahačem. "Obdivuji ho, že si troufne na třístovku s truckem, ale na druhou stranu už jde přitom o život," říká nejrychlejší český pilot, který v F1 či v zámořském seriálu jezdil rychlostí přes 300 km/h, zatímco Páralův oficiální měřený rekord na českém území se pohybuje těsně nad hranicí 292 km/h.

"V Monze jsem při závodě formule 1 s monopostem Prost jel až 350 kilometrů v hodině, v Indianapolis jsem se přiblížil hranici 390 kilometrů. Je to vše ale v rámci závodu, překonání nějaké rychlostní hranice není smyslem mého úsilí a rozhodně pro mne neznamená víc než vítězství v závodě," vypráví Enge.

Bohaté závodní aktivity

V posledním období má bohaté závodní aktivity, ať už šlo o dovršení angažmá v zámořském seriálu IRL či jeho starty za Česko s formulí A1GP. Jel i 24 hodin Le Mans a americký vytrvalostní šampionát ALMS s vozem Aston Martin. "Mezi nejcennější výsledky roku řadím druhé místo z brněnského závodu A1GP," přiznal Enge. Syn bývalého okruhového mistra Evropy Břetislava Engeho tak trochu zdomácněl na okruzích v zámoří. "Nejvíc mi asi vyhovuje Atlanta, Indianapolis je pak legendou, na níž si chce zazávodit každý. Laguna Seca má světový unikát v podobě zatáčky ve tvaru spirály, na okruhu v Salt Lake City jsou zase všechny typy zatáček, na jaké si vzpomenete. V kanadském Mosportu mají tři zatáčky přes horizont, což je dost adrenalin," líčí své dojmy.

Teprve v lednu bude řešit další angažmá, nebránil by se pokračovat v ALMS. "Baví mě, že se tam závodí s vyrovnanými auty, ale někdy štvou časté výjezdy safety caru, když se třeba mezi dvě auta naší kategorie přimotá prototyp, který je o kolo rychlejší. Navíc se tam docela nadržuje velkým automobilkám," přiznává Enge.

Reklama