Hlavní obsah

Hamilton v Šanghaji nedojel, rozhodne se v posledním závodě

ŠANGHAJ

O mistrovi světa formule 1 se rozhodne až v posledním závodě sezóny v Brazílii. Rozhodla o tom nedělní Velká cena Číny, kterou nedokončil lídr šampionátu Lewis Hamilton s vozem McLaren. Britský nováček přesto vede celkové pořadí před stájovým kolegou Fernandem Alonsem. Třetí je Kimi Räikkönen s Ferrari, který v Šanghaji vyhrál.

Článek

Počasí na trati v Šanghaji bylo proměnlivé, chvilku pršelo, pak zase ne. Hamilton zvládl start a pohlídal si vedení, na třetí příčku se důrazně protlačil Alonso. S výjezdem do závodu začalo znovu pršet, což ale na suverénní vedení britského lídra šampionátu nemělo vliv. Hned v úvodu závodu všichni favorité zajeli do boxů, ale jen doplnili palivo.

V 28. kole Räikkönen předjel Hamiltona a vydal se vstříc 200. vítězství Ferrari v MS. Britský pilot měl zničené pneumatiky a když zajížděl v 31. kole do boxů, nezvládl zatáčku ústící do uličky v boxech a ke zděšení svého týmu uvízl v kačírku těsně před nájezdem k mechanikům.

Ani přivolaní traťoví komisaři jej nedokázali vytlačit zpět na asfalt a Hamilton vystoupil z vozu. "Jsem strašně zklamaný, především kvůli týmu," uvedl v depu. "Ale pořád jsme ve hře, pořád vedeme. Jen jsme měli smůlu, v Brazílii znovu zaútočíme," řekl pilot, který se může stát nejmladším mistrem světa v historii. Britský jezdec vůbec poprvé v kariéře neviděl cíl závodu.

Oproti prvním reakcím po Hamiltonově vyřazení působil klidně i šéf McLarenu Ron Dennis. "Takový je motoristický sport. Výchozí pozice je ale pořád velmi, velmi dobrá. Nějaká panika tu není na místě," uvedl Dennis.

Do té doby se závod nesl ve znamení čekání na další přepršky, které opakovaně avizovaly aktuální předpovědi. Jezdci proto v očekávání deště při první zastávce v boxech jen doplňovali palivo a neměnili původní pneumatiky do mokra, což se nakonec Hamiltonovi zřejmě vymstilo.

Okamžitě po závodě se objevily kritiky odborníků včetně slavného Nikiho Laudy, že tým nechal Hamiltona trápit na zničených gumách příliš dlouho. Pochybení v odhadu situace nakonec připustil i obchodní ředitel McLarenu Martin Whitmarsh. "Zpětně viděno jsme možná Lewise nechali venku o to jedno kolo příliš dlouho," řekl. Podle Dennise si však Hamilton před vyřazením stěžoval na vibrace a potíže s pneumatikami mohly být jen druhotný problém. Hamilton tým z ničeho nevinil, chybu spíš připisoval sobě. "Rozhodnutí bylo správné, měl jsem prostě smůlu. Celý rok jsem neudělal žádnou zásadní chybu, že se mi něco takového stane na cestě do boxů, je neobvyklé," dodal.

Vedení v závodě si až do konce v klidu hlídal Räikkönen před Alonsem, oba piloti své vozy dovezli ve stejném pořadí do cíle. Třetí skončil Brazilec Felipe Massa s ferrari, čtvrtý dojel Němec Vettel s Toro Rosso.

Před závěrečnou Velkou cenou Brazílie je tedy souboj o titul světového šampióna otevřený. Hamilton má čtyřbodový náskok na Alonsa, sedmibodový na Räikkönena a může si tak v Sao Paulu dovolit za určitých okolností s oběma soupeři těsně prohrát. "Bude to zajímavý závod. Jsme zpátky ve hře a stát se může všechno. Na mně teď je, abych v Brazílii vyhrál, a pak se uvidí," konstatoval tradičně ledově klidný Räikönnen po pátém triumfu v sezóně a čtrnáctém v kariéře.

Výsledky GP Číny:
1. Räikkönen (Fin./Ferrari) 1:37:58,395 (průměrná rychlost: 186,826 km/h), 2. Alonso (Šp./McLaren) -9,806, 3. Massa (Braz./Ferrari) -12,891, 4. Vettel (Něm./Toro Rosso) -53,509, 5. Button (Brit./Honda) -1:08,666, 6. Liuzzi (It./Toro Rosso) -1:13,673, 7. Heidfeld (Něm./BMW) -1:14,224, 8. Coulthard (Brit./Red Bull) -1:20,750, 9. Kovalainen (Fin./Renault) -1:21,186, 10. Webber (Austr./Red Bull) -1:24,685.
Pořadí MS (po 16 ze 17 závodů):
1. Hamilton (Brit./McLaren) 107, 2. Alonso 103, 3. Räikkönen 100, 4. Massa 86, 5. Heidfeld 58, 6. Kubica (Pol./BMW) 35, 7. Kovalainen 30, 8. Fisichella (It./Renault) 21, 9. Rosberg (Něm./Williams) 15, 10. Coulthard 14.
Pohár konstruktérů:
1. Ferrari 186, 2. BMW-Sauber 94, 3. Renault 51, 4. Williams 28, 5. Red Bull 24, 6. Toyota 12, 7. Toro Rosso 8, 8. Honda 6, 9. Super Aguri 4, 10. Spyker 1.

Reklama

Související témata: