Hlavní obsah

Formule bez režie, to je opravdové drama

PRAHA

Bitva titánů! Přesně takové je letos mistrovství světa formule 1. Na prvních třech místech jsou esa dvou nejlepších stájí: Massa a Räikkönen z Ferrari a Hamilton z McLarenu mají v polovině sezóny 48 bodů! A čtvrtý Kubica z týmu BMW Sauber je zpět jen o dva body! Zbývajících devět závodů slibuje nevídanou řež.

Článek

Pořadí na prvních čtyřech místech se od začátku sezóny mění, jako byste obraceli přesýpací hodiny. Chvíli byl v čele Fin Räikkönen, sebevědomý obhájce titulu. Pak ho vystřídal trpělivě a dlouho bezchybně jezdící Polák Kubica, načež se do čela vyhoupl Brazilec Massa. A teď se, byť bodový rozdíl je nulový, na výsluní hřeje Brit Hamilton.

Turek nechce věštit

„Je naprosto unikátní, že týmy v čele nechávají jezdce závodit bez jakékoliv režie. Nikdo není upřednostňován. Během mé aktivní kariéry u McLarenu nikdy taková situace nebyla. Přitom by bylo jednodušší zaměřit se na jednoho pilota a posílit tak jeho pozici,“ míní Pavel Turek, český expert na formuli 1 a bývalý manažer britského týmu.

Mnozí už odepisovali Hamiltona, když se mu v začátku sezóny nedařilo a dělal chyby. „Jsem pod mnohem větším tlakem než v minulé sezóně. A byť už mám rok za sebou, pořád se učím,“ hájí se Lewis Hamilton.

Před závodem v rodné Velké Británii ztrácel na lídra Massu deset bodů. „A během jediného závodu se ze čtvrté pozice dostal na první místo v šampionátu. Proto je obtížné dělat jakékoliv předpovědi,“ říká Turek.

Kdo má tedy v polovině sezóny nejlepší výchozí postavení? Zkušenosti hovoří pro Räikkönena. Způsob, jakým loni získal ztracený titul v posledním závodě sezóny o jediný bod, ho posílil. Je to velký bojovník. Naopak lze tušit, že Kubica z bitvy o titul vypadne. „BMW je přece jen krůček za Ferrari i McLarenem. Nejsou na tom tak dobře,“ přemítá Turek.

Největší sokové finského „Icemana“ jsou dva: Hamilton a týmový kolega Massa. Heidfeld (BMW) a Kovalainen (McLaren) už jsou přece jen o 12, respektive 14 bodů zpět. A to je moc.

Hamilton má velké předpoklady. Zdánlivá nevýhoda v podobě přece jen poněkud pomalejšího týmového kolegy Kovalainena se může změnit v trumf v okamžiku, kdy se finský mladíček bude muset podřídit týmové režii a jezdit ve prospěch Hamiltona. „Na Kovalainena je třeba dát si pozor. Má sice liché momenty, ale až vyhraje svoji první Grand prix, jeho sebevědomí naroste a bude obrovsky silný,“ varuje Turek před podceněním finského dravce u McLarenu.

A Felipe Massa? „V Británii se mi nedařilo, udělal jsem několik chyb, ale hlavní je rychle zapomenout a soustředit se. Vyhrál jsem dostatečné množství závodů. Vím, co mám dělat,“ vzkazuje Massa.

Bude zajímavé sledovat, jestli Ferrari nechá své jezdce, aby se obírali o body navzájem, a pak se museli sklonit před Hamiltonem. „Titul vyhraje ten, který bude jezdit bez chyb a bude mít spolehlivé auto,“ přemítá Turek.

Rozhodne až Brazílie?

Nový šampión bude znám 2. listopadu po Grand prix Brazílie na okruhu v Sao Paulu. Na programu jsou ještě závody v Německu (Hockenheim), Maďarsku, GP Evropy ve Valencii, v Belgii, Itálii, Singapuru, Číně, Japonsku a právě v Brazílii. Ve Valencii a Singapuru se pojede poprvé. A statistika dalších závodů z druhé poloviny loňské sezóny? Kubica na stupních vítězů nebyl vůbec. Hamilton dvakrát vyhrál, jednou byl druhý. Massa byl třikrát druhý a jednou třetí. A teď pozor: Kimi Räikkönen! Třikrát vyhrál, dvakrát byl druhý a dvakrát třetí!

A jaká je volba českého experta? „Rozhodne se mezi Hamiltonem a Räikkönenem. Bude záležet na voze a řekl bych, že v tom bude mít lehkou převahu Ferrari. Proto se přikláním k Räikkönenovi,“ říká Turek „Kimi má více zkušeností, umí jezdit pod tlakem a je ošlehán loňským úspěšným bojem o titul. A také to beru z pocitového hlediska, protože jsme spolu pracovali u McLarenu,“ směje se Turek.

Reklama

Související témata: