Rubriky:

Formule 1

Na okruhu v Monze potkali smrt Ascari, von Trips, Rindt i Peterson

14. září 2008 08:11 - MONZA

Historii jednoho z nejslavnějších okruhů formule 1 v Královském parku Monza u Milána psali nejen vítězové, ale také mrtví. Těch bylo při závodech formule 1, ale i dalších automobilových či motocyklových podnicích, na tři desítky. Jezdců, ale i diváků.

 

HOCH ZWEI/Juergen Tap

Slavné i tragické kapitoly Mekky automobilového sportu mapuje dokonale pečlivě vedená historie okruhu. V Monze se poprvé závodilo v roce 1922. Letos už se tu pojede 58. Grand prix Itálie, žádný jiný autodrom tolikrát závod F1 nehostil. První Velká cena Itálie F1 se v Monze jela už v roce 1950, vrcholný podnik MS nejrychlejších automobilů tu chyběl pouze v roce 1980, kdy byl v době rekonstrukce okruhu v Monze přesunut do Imoly, donedávna tradičního dějiště GP San Marina.

Tři mrtví během pár minut

Vraťme se však ke slavným jezdcům F1, kteří na Monze naposledy usedli za volant. Už v roce 1933 při automobilových závodech, jež byly předchůdcem poválečné F1, zemřeli během několika minut jezdci Campari, Borzacchini a Czaykowski. Všichni tři vylétli z trati po uklouznutí vozu na olejové skvrně. V roce 1955 dvojnásobný mistr světa Alberto Ascari skončil při GP Monaka v moři. Tam ho zachránili, ale o čtyři dny později testoval lancii v Monze, kde havaroval a na místě zemřel.

Hrabě měl neblahé tušení

„Stromy kolem trati mi dnes připomínají hřbitovní alej,“ řekl 10. září 1961 před startem jednomu z mechaniků hrabě Wolfgang Berghe von Trips. Startoval z pole position a k titulu mistra světa F1 mu stačilo třetí místo. Už ve druhém kole těsně před zatáčkou Parabolica najednou prudce uhnul do strany. Kola jeho ferrari se zaklínila do kol lotusu Jima Clarka. Ten skončil v hodinách, ale von Trips vyletěl z trati, narazil do náspu. Vůz se několikrát otočil ve vzduchu a vlétl mezi diváky, z nichž třináct zahynulo na místě a jeden později v nemocnici. Z výšky dopadlo na trať bezvládné tělo už mrtvého von Tripse. Titul získal Phil Hill.

Pro trofej si přišla vdova

Jochen Rindt mohl titul mistra světa pro rok 1970 oslavit hned po závodě v Monze. Toho se však nedožil. V sobotu 5. září jeho lotus skončil při tréninku mimo trať a Rakušan v něm našel smrt. Po sezóně si pro trofej určenou mistru světa přišla vdova Nina Rindtová.

V neděli 10. září 1978 nenechal startovní maršál zastavit po zahřívacím kole všechny vozy. Do lotusu Ronnie Petersona tak v tlačenici narazil Vittori Brambilla. Lotus se bleskově vzňal. James Hunt vytáhl Petersona z hořících trosek, ale horký kouř Švédovi už natolik spálil plíce, že v pondělí 11. září v nemocnici zemřel. Také on sahal po titulu... Získal ho Mario Andretti.

V neděli 10. září 2000 zahynul v Monze traťový komisař-požárník Paolo Ghislimberti, který byl zasažen létajícími troskami po havárii pěti vozů v prvním kole závodu. Byl poslední obětí tohoto okruhu. Snad poslední...

Schumacher králem Monzy

Okruh několikrát změnil podobu a zejména svoji délku. Měřil až deset kilometrů i s klopeným oválem, na němž se také jezdila F1. Současná délka je 5,793 km. Zvětšeny byly únikové zóny, jimž padlo za oběť několik desítek stromů. Upraveny byly i slavné zatáčky Parabolica, Lesmo, Grande, Roggia, Ascari nebo Serraglio. Nejrychlejší kolo tu zajel v roce 2004 Rubens Barrichello s ferrari, který dosáhl průměrné rychlosti 257,321 km/h. Nejčastěji se tu radoval z vítězství Michael Schumacher, a to pětkrát.

Karel Felt (Monza), Sport.cz, Právo

Zrušit


Časová osa: Formule 1