Hlavní obsah

Předčasně ukončenou Velkou cenu Malajsie F1 vyhrál Button

SEPANG

Jenson Button ze stáje Brawn GP vyhrál i druhou Velkou cenu vozů formule jedna v letošní sezóně. Závod v Malajsii byl v neděli kvůli silnému dešti předčasně ukončen 24 kol před cílem. Další místa za vítězem obsadili Němci Nick Heidfeld z týmu BMW-Sauber a Timo Glock s toyotou.

Článek

Piloti dostali za své umístění poloviční počet bodů, neboť neodjeli 75 procent plánovaných kol, což se naposledy stalo v roce 1991 při Velké ceně Austrálie v Adelaide. Button tak vede průběžné pořadí mistrovství světa s 15 body.

"To teda byl hodně bláznivý závod. Ještě jsem neviděl tuhle sezonu šachovnicovou vlajku, aniž bych před sebou neměl zpomalovací vůz," uvedl devětadvacetiletý Brit, jenž si před týdnem dojel pro vítězství za safety carem. "Byly tu ale opravdu hodně špatné podmínky, prakticky nebylo vidět okruh. To nebyla řeka, ale jezero," dodal k situaci na trati v době přerušení.

Začalo se přitom na zcela suché trati. Vítězi kvalifikace Buttonovi se na ní nepovedl start, po němž se propadl až na čtvrté místo, do čela se naopak ze čtvrté startovní pozice dostal Nico Rosberg s williamsem. Ten pak dlouho neohroženě kroužil před soupeři, všichni však s napětím sledovali spíše zataženou oblohu, která každou chvíli hrozila průtrží mračen.

Piloti houfně zamířili měnit pneumatiky

Změnu přinesly až první zastávky v boxech, po nichž se Button objevil na prvním místě před Rosbergem a Jarnem Trullim. Krátce nato se ale na okruh opravdu snesly první dešťové kapky a piloti houfně zamířili měnit pneumatiky.

Příliš nedočkavý byl v tomto směru předloňský mistr světa Kimi Räikkönen, který mokrou variantu zvolil moc brzo a pak si ve vysílačce kolegům z týmu postěžoval, že pneumatiky po pár kolech na suché trati zničil.

Finský pilot nakonec skončil čtrnáctý a o moc lépe se nevedlo ani jeho brazilskému kolegovi z Ferrari Felipemu Massovi, který obsadil deváté místo. Stáj Ferrari je tedy po dvou závodech sezony stále bez bodu, což se jí stalo naposledy v roce 1992.

Vody na trati valem přibývalo, vozy za sebou nechávaly neprůhlednou dešťovou clonu a v 31. z 56 kol vyjel na trať safety car. Krátce nato nechala jury vyvěsit červené vlajky a závod byl přerušen. V tu chvíli Button vedl před Glockem a Heidfeldem.

Nasadil gumy na přechodné počasí

Konečné výsledky ale byly stanoveny po průjezdu cílovou čarou v 31. kole, kde bylo pořadí obou Němců opačné. "Můj technik mi říkal: 'Jsi druhý'. Pak jsem ale přišel na vyhlášení a byl jsem třetí," říkal po definitivním zrušení závodu zmatený Glock, jenž vydělal na tom, že místo pneumatik na mokro nejprve nasadil gumy na přechodné počasí. "Byl to risk a vyplatil se," dodal po svém druhém postavení na stupních vítězů v kariéře.

Sami jezdci už pokračovat nechtěli, protože pršet sice přestávalo, ale blížil se pro změnu soumrak. Přesto se na verdikt čekalo dál. Až po 45 minutách od zastavení závodu komisaři rozhodli, že se už pokračovat nebude a výsledky platí. "Bylo to správné rozhodnutí, protože tam bylo opravdu hodně vody. Když vám safety car ujíždí o 20 sekund na kolo, poznáte, že je příliš mokro na formuli jedna," uvedl Button, jehož zásluhou vyhrál nováček v šampionátu Brawn GP první dvě Velké ceny sezony. To se stalo dosud pouze jednou v zahajovacím ročníku 1950, v němž Alfa Romeo zvítězila ve vůbec prvních dvou Grand Prix šampionátu v historii.

Příští Velká cena se uskuteční 19. dubna v Šanghaji. O pět dnů dříve se bude Mezinárodní automobilová federace FIA zabývat protestem proti výsledkům stájí Brawn GP, Williams a Toyota. Soupeři je obvinili, že používají větší zadní difuzor, než povolují pravidla.

GP Malajsie, druhý závod MS vozů formule 1 v Sepangu
1. Button (Brit./Brawn GP) 1:10:59,092 (průměrná rychlost 145,241 km/h), 2. Heidfeld (Něm./BMW-Sauber) -22,700, 3. Glock (Něm./Toyota) -23,500, 4. Trulli (It./Toyota) -46,100, 5. Barrichello (Braz./Brawn GP) -47,300, 6. Webber (Austr./Red Bull) -52,300, 7. Hamilton (Brit./McLaren-Mercedes) -1:00,700, 8. Rosberg (Něm./Williams) -1:11,500, 9. Massa (Braz./Ferrari) -1:16,900, 10. Bourdais (Fr./Toro Rosso) -1 kolo.
Průběžné pořadí MS (po 2 ze 17 závodů): 1. Button 15 b., 2. Barrichello 10, 3. Trulli 8,5, 4. Glock 8, 5. Heidfeld 4, 6. Alonso (Šp./Renault) 4, 7. Rosberg 3,5, 8. Buemi (Švýc./Toro Rosso) 2.
Pohár konstruktérů: 1. Brawn GP 25, 2. Toyota 16,5, 3. BMW-Sauber 4, 4. Renault 4, 5. Williams 3,5, 6. Toro Rosso 3, 7. Red Bull 1,5, 8. McLaren-Mercedes 1.

Reklama

Související témata: