Článek
Hamilton na okruhu Yas Marina vyhrál dva ze tří tréninků a v kvalifikaci si mohl dovolit ukončit předčasně i své poslední rozjeté kolo. V té době už byli všichni finalisté v cíli a britský exmistr světa vládl pořadí s náskokem 348 tisícin na Webbera.
"Poprvé po dlouhé době zase budu před red bully na startovním roštu," pochvaloval si po kvalifikaci Hamilton, že přerušil sérii tří závodů, ve kterých první řadu kompletně obsadily vozy lídra Poháru konstruktérů. Sám byl naposledy na pole position předtím v Singapuru. "Závod ale bude těžký, snad budeme dost silní na to, abychom je nechali za sebou. Auto mám v tomto týdnu skvělé," řekl Hamilton po 25. vítězství v kvalifikaci v kariéře.
V této sezóně získal Hamilton šestou pole position a ve Spojených arabských emirátech bude obhajovat loňské prvenství. Vettel vyhrál předchozí dva ročníky, ale vůbec poprvé při startu této Velké ceny nebude stát v první řadě. Vítěz posledních čtyř závodů měl technické problémy ve třetím tréninku a kvůli porouchaným brzdám o téměř celý přišel, v kvalifikaci se pak v jednu chvíli málem nevešel na trať a "brnknul si" zadním kolem o svodidla.
"Měli jsme pár problémů, ale když to tak vezmeme kolem a kolem, můžeme být spokojení. Kdybych v závěru stihl ještě jedno dvě rychlá kola, mohlo to být lepší, ale na první místo by to nestačilo. Lewis byl zkrátka příliš daleko," uznal Vettel záhy po skončení kvalifikace.
Místo litru jen 850 ml paliva
To ale netušil, že ten zásadní problém má celý Red Bull před sebou. Vettel totiž po skončení kvalifikace nedovezl vůz zpět do boxů a odstavil jej na kraji tratě. Pravidla přitom stanoví, že vůz musí dojet do garáže "vlastní silou". V případě Vettela traťoví komisaři po prozkoumání telemetrie přijali jako příčinu problému zásah vyšší moci, potrestali ale německého jezdce za to, že nedodal k přezkoumání dostatečné množství paliva z nádrže. Podle pravidel musí být pilot schopen poskytnout kdykoliv během víkendu litr paliva k přezkumu.
"To je porušení článku 6.6.2 Technických předpisů FIA formule 1 a závodník je proto vyřazen z výsledků kvalifikace. Jezdci je ale povoleno odstartovat z konce pole," uvedla Mezinárodní automobilová federace FIA čtyři hodiny po skončení kvalifikačních jízd.
"Je to frustrující, je to otravné. Renault vydal jasnou instrukci odstavit vůz kvůli nějakému problému, což jsme bezprostředně učinili. Bohužel ke kontrole bylo možné z vozu dostat jen 850 mililitrů paliva místo litru," podotkl šéf Red Bullu Christian Horner.
Vettel: Pořád existuje šance
Za Hamiltonem a Webberem si tak všichni jezdci polepšili o jedno místo na startovním roštu. Do druhé řady se vedle Pastora Maldonalda s williamsem posunul Kimi Räikkönen s lotusem a Jensona Buttona s mcLarenem doplní ve třetí řadě zmiňovaný Alonso. Do elitní desítky se posunul s vozem Force India Nico Hülkenberg.
Vedení stáje Red Bull v sobotu večer rozhodlo, že Vettel místo z poslední pozice vyrazí do závodu z boxové uličky. "Jeden z nejlepších skokanů na lyžích všech dob kdysi řekl: Každá šance je příležitost a co se nás týká, zítra máme ještě spoustu šancí," poznamenal nezlomně Vettel.
"Renault je přesvědčen, že ve voze ještě byl celý litr paliva, proto si vůz bereme z uzavřeného parkoviště k dalšímu prozkoumání a do závodu odstartujeme z boxové uličky," doplnil Horner. Rozhodnutí týmu mimo jiné znamená, že může na voze provést změny v nastavení.
Velká cena Abú Zabí - kvalifikace | |
---|---|
1. Hamilton (Brit./McLaren) | 1:40,630 |
2. Webber (Austr./Red Bull) | 1:40,978 |
3. Maldonado (Ven./Williams) | 1:41,226 |
4. Räikkönen (Fin./Lotus) | 1:41,260 |
5. Button (Brit./McLaren) | 1:41,290 |
6. Alonso (Šp./Ferrari) | 1:41,582 |
7. Rosberg (Něm./Mercedes) | 1:41,603 |
8. Massa (Braz./Ferrari) | 1:41,723 |
9. Grosjean (Fr./Lotus) | 1:41,778 |
10. Hülkenberg (Něm./Force India) | 1:42,019 |