Článek
Po tragickém úmrtí navigátora Kocmana při Barum rallye se nyní na Horácké rallye zabila posádka Levora, Třebínová. „V místech toho neštěstí jsem v rychlosti kolem 170 km/h přes horizont nalítával mezi stromy a to už je pak hodně o zkušenosti, jak to zvládnete. Soutěž v Třebíči je vůbec nejrychlejší v celém českém šampionátu, hodně úseků se tam jezdí maximálkou,“ líčí Kresta.
"Za celou svou kariéru marně vzpomínám na takovou trať, jaká byla na rychlostních zkouškách 9-13. To byl vážně extrém," doplnil Václav Pritzl, navigátor Karla Trněného. Právě na třináctém měřeném úseku Horácké rallye došlo v sobotu k tragédii.
Retardéry jako alibismus
Rallye v Česku asi vyžadují zásah do trendu neustálého zrychlování. Jezdci chtějí ovlivnit výběr tratí, pojetí od retardéru k retardéru na maximální rychlost považují za bláznivé riskování se životy, zvláště při rychlosti a síle dnešních aut. „FIA vymyslela retardéry jako bezpečnostní prvek, jenže v Česku slouží jako alibismus pořadatele. Na erzetu jich několik položí, aby se zpomalila průměrná rychlost měřeného testu k limitu 130 km/h, jenže nebezpečné úseky zůstanou,“ soudí další pilot z české špičky Josef Peták.
„Před schválením tratě by s námi mohly probíhat konzultace,“ doplňuje Krestův navigátor Petr Gross, podle nějž je nutné rychle najít způsob komunikace mezi posádkami, pořadateli a Federací automobilových sportů. „Bezpečnost musí být prioritou,“ říká i ředitel Rally Bohemia Jan Mochan. „Na každé rallye jsou sice k dispozici lidé pro styk s jezdci, a když jim něco k trati řeknete, tak oni to dají do zápisu. Jenže to už je pozdě, musíme se spíš snažit nebezpečí předcházet,“ dodává Peták.