Hlavní obsah

Jezdci chtějí ovlivnit výběr tratí pro rallye

PRAHA

Tři smrtelné nehody při českém šampionátu v rallye během posledních deseti měsíců přiměly posádky, aby se už předem snažily s pořadateli mluvit o podobě tratí soutěže. „Nehody k automobilovému sportu patří, ale při červencové Rally Bohemia si my jezdci už musíme společně sednout a dosáhnout toho, aby se tratě vybíraly s rozumem, a především s ohledem na naši bezpečnost,“ líčí vedoucí muž domácího mistrovství Roman Kresta s tím, že situaci by možná prospělo vytvoření nějaké asociace jezdců.

Foto: BPA/Martin Straka

Roman Kresta na trati Valašské rallye.

Článek

Po tragickém úmrtí navigátora Kocmana při Barum rallye se nyní na Horácké rallye zabila posádka Levora, Třebínová. „V místech toho neštěstí jsem v rychlosti kolem 170 km/h přes horizont nalítával mezi stromy a to už je pak hodně o zkušenosti, jak to zvládnete. Soutěž v Třebíči je vůbec nejrychlejší v celém českém šampionátu, hodně úseků se tam jezdí maximálkou,“ líčí Kresta.

"Za celou svou kariéru marně vzpomínám na takovou trať, jaká byla na rychlostních zkouškách 9-13. To byl vážně extrém," doplnil Václav Pritzl, navigátor Karla Trněného. Právě na třináctém měřeném úseku Horácké rallye došlo v sobotu k tragédii.

Retardéry jako alibismus

Rallye v Česku asi vyžadují zásah do trendu neustálého zrychlování. Jezdci chtějí ovlivnit výběr tratí, pojetí od retardéru k retardéru na maximální rychlost považují za bláznivé riskování se životy, zvláště při rychlosti a síle dnešních aut. „FIA vymyslela retardéry jako bezpečnostní prvek, jenže v Česku slouží jako alibismus pořadatele. Na erzetu jich několik položí, aby se zpomalila průměrná rychlost měřeného testu k limitu 130 km/h, jenže nebezpečné úseky zůstanou,“ soudí další pilot z české špičky Josef Peták.

„Před schválením tratě by s námi mohly probíhat konzultace,“ doplňuje Krestův navigátor Petr Gross, podle nějž je nutné rychle najít způsob komunikace mezi posádkami, pořadateli a Federací automobilových sportů. „Bezpečnost musí být prioritou,“ říká i ředitel Rally Bohemia Jan Mochan. „Na každé rallye jsou sice k dispozici lidé pro styk s jezdci, a když jim něco k trati řeknete, tak oni to dají do zápisu. Jenže to už je pozdě, musíme se spíš snažit nebezpečí předcházet,“ dodává Peták.

Reklama

Související témata: