Hlavní obsah

Světový šampionát v rallye startuje, Hirvonen se ale těší na Jágra

Měla by to být jeho sezóna, ale po prvních ostrých kilometrech Švédské rallye se tovární jednička za volantem Fordu a korunní princ mistrovství světa v automobilových soutěžích Mikko Hirvonen moc nadšeně netvářil. Švédská rallye sice patří mezi jeho nejoblíbenější soutěže, jenže letos je na tratích kolem Karlstadu všechno jinak. A nejen proto, že úřadující šampión Sébastien Loeb dokazuje, že se mu z trůnu odstoupit nechce.

Foto: Zdeněk Sluka

Finský pilot rallye Mikko Hirvonen

Článek

To vás tak rozladila úvodní supererzeta na dostihovém závodišti v Karlstadu, kde jste skončil až třetí a na svého největšího konkurenta Loeba najel jen dvě desetiny sekundy?

Vůbec ne. Šlo o necelé první dva kilometry. O show pro diváky, které není pro konečný výsledek rallye směrodatné.

Takže vás snad mrzí, že světový šampionát v rallye startuje ve stínu začínajících zimních olympijských her?

Naopak, sám se na olympiádu moc těším. Na hokejový turnaj ze všeho nejvíc. Naštěstí začíná až po Švédské rallye, takže budu mít čas ho sledovat a fandit.

To jste takovým fanouškem hokeje? Vy, o němž si motoristický národ myslí, že žije jen auty a rallye a doma ve Finsku se tak maximálně proběhne na běžkách?

Na olympiádě to pro mě je a bude sport číslo jedna. Moc jsem zvědav, jak si finská reprezentace povede.

Co vůbec o hokeji víte?

Že finský tým s Čechy vždycky prohraje. A že za Čechy bude ve Vancouveru hrát  Jágr. Pro mě pan hokejista.

Máte tip na vítěze olympijského turnaje?

Těžko dopředu odhadovat, když v něm startuje Kanada, Rusko, Švédsko, Rusko, český tým a my Finové. Bude to vyrovnané.

Finský pilot rallye Mikko Hirvonenfoto: Zdeněk Sluka

Asi mnohem vyrovnanější, než startující světový šampionát v rallye, kde se souboj o titul zřejmě zase zredukuje na vás a obhájce primátu Loeba...

I v rallye to bude velká bitva, i když zřejmě opravdu mezi námi dvěma. Já jsem ale na souboj letos perfektně nachystán, auto máme také připraveno výborně, v loňské sezóně jsem si ověřil, že i Loeb je k poražení. Všechno může začít.

Loni jste si ověřil, že Loeb je k poražení, přesto jste mu nakonec korunu krále rallye v závěrečné soutěži ve velšském Cardiffu zase ponechal. Sice o jediný bod, ale z trůnu jste ho nesesadil...

Ale poučil jsem se. A zmoudřel.

V čem?

Že jsem si v některých soutěžích nepočínal dost statečně, odvážně a hlavně agresivně. O titulu mistra světa nakonec rozhodl jediný bod, což na trati znamenalo jedno chvilkové zaváhání anebo prostě rychlejší rozhodnutí. Třeba nepatrné, ale pro konečný výsledek zásadní. Byl to loni sice skvělý rok, nakonec přesto po Britské rallye zavládlo zklamání. Teď vím, co udělat jinak, a proto chci začít znovu.

Jenže vaše oblíbená Švédská rallye proběhne na tratích, jaké jste si asi nepředstavoval. Místo sněhu a ledu se většina rychlostních zkoušek pojede vlastně na šotolině...

Co s tím nadělám? Samozřejmě že bych raději led a hlavně sníh, který miluji a  na němž jsem doma, protože mohu využít rychlosti v zatáčkách i třeba sněhové bariéry podle trati, ale podmínky budou na švédských tratích pro všechny stejné.

Finský pilot rallye Mikko Hirvonenfoto: Zdeněk Sluka

Jiný ovšem bude systém bodování, neboť pár dnů před Švédskou rallye došlo ke změně. Místo osmi jezdců jich bude bodovat deset, ale hlavně - vítěz bude brát nikoli deset, ale pětadvacet bodů, jako ve formuli...

Nemyslím, že by nový systém něco změnil. Nahrává mému největšímu soupeři Loebovi, ale na to se nesmím dívat. Pokud chci šampionát vyhrát, musím ho porážet a zvítězit v co největším počtu soutěží.

Nahrávat by vám mělo ale to, že na rozdíl od loňské sezóny jsou u Fordu jasně stanoveny role v týmu. Vy jste jedničkou, váš krajan Latvala dvojkou, která by vám měla krýt záda. I to by vám mělo k sesazení Loeba pomoci...

Ani v tomto směru se toho zase až tolik nemění. Role jsou sice dány, ale pokud chci získat titul, musím si ho vyjet sám. Rozdělení úloh a hierarchie je sice dobrá pro týmovou strategii, ale bude jen na mě, zda Loeba porazím a z trůnu sesadím.

Letošní šampionát oživil příchod vítěze formule jedna a vašeho krajana Kimi Räikkönena. Nakolik myslíte, že jeho start za volantem konkurenčního Citroënu světu automobilových soutěží pomůže?

Jeho účast bude určitě přitažlivá pro veřejnost, média i sponzory a zvýšeném zájmu o rallye určitě pomůže

Reklama

Související témata: