Rubriky:

Rallye

Dědeček Kankkunen první boj s Räikkönenem prohrál

30. července 2010 09:45 - JYVÄSKYLÄ

Čtyřikrát byl mistrem světa. Je mu jednapadesát let a naposledy jel závod mistrovství světa před osmi lety. Dnes a zítra však finská legenda automobilového sportu Juha Kankkunen usedne za volant Fordu Focus WRC a bude se bít o vteřiny na trati domácí soutěže patřící do kalendáře mistrovství světa. Co žene vítěze třiadvaceti soutěží světového šampionátu k návratu do kokpitu? „Jede se šedesátý ročník naší rallye a naposledy startují vozy specifikace WRC, s kterými jsem nikdy moc nejezdil,“ vysvětluje svoje pohnutky k bláznivému kroku.

 

Zdeněk Sluka

„Když jsem dostal tu nabídku, dlouho jsem neváhal. První kontakt proběhl vlastně už před rokem. Tehdy jsem tady trénoval. A připravoval se na jubiljení ročník domácí rallye. Neměl jsem pořádně šanci závodit s nejnovějšími stroji WRC. Když jsem končil kariéru, pořád mě srážely technické problémy tehdejšího vozu,“ připomíná rodák z městečka Laukkaa trable stroje Hyundai Accent WRC, s nímž uzavřel v roce 2002 závodní dráhu na nejvyšší úrovni a odebral se do jezdeckého důchodu.

„Jde o poslední možnost jet s vozem WRC ve Finsku, protože po sezóně tyto vozy už v mistrovství světa nebudou a taková příležitost se nikdy prostě více opakovat nebude. Beru v potaz, že Ford Focus je hodně silné a konkurenceschopné závodní auto. Navíc se jedná o světový šampionát a k tomu ve Finsku, přičemž jde o šedesátý ročník. No řekněte, není to fantastická výzva,“ směje se charismatický závodník.

Rekord v Bentley

Ostatně není to tak dávno, co se Kankkunen nesmazatelně zapsal do Guinessovy knihy rekordů, když ve stroji Bentley Continental GT překonal rychlostní rekord na ledě nedaleko Oulu. Jeho průměrná rychlost na letmém kilometru byla 321,65 kilometru (předchozí rekord byl 296,34 km), přičemž jel maximální rychlostní 331 kilometrů v hodině.

V mistrovství světa jezdil Kankkunen od roku 1983 do roku 2003. Pouze jeho krajan Tommi Mäkinen a stále ještě závodící Sébastien Loeb se mohou pyšnit stejně skvostnou či lepší bilancí v podobě čtyř titulů mistra světa.

Čtyři tituly s třemi vozy

Jenže Juha Kankkunen jako jediný dokázal vyhrát titul s třemi různými vozy. V roce 1986 pilotoval Peugeot 205 Turbo 16E2. V další sezóně korunu pro nejlepšího závodního jezdce planety obhájil, ale to už řídil Lancii Deltu HF 4WD.

Se strojem Lancia Integrale pak přidal třetí titul v roce 1991, o dva roky později svoji skvostnou sbírku završil v kokpitu vozu Toyota Celica Turbo 4WD. Během kariéry prošel neuvěřitelnou sbírkou vozů. Závodil totiž také s Fordem, Subaru či Opelem. Kariéru ukončil v barvách továrního týmu Hyundai. „No, šlo o tovární tým, to je pravda. Ale teprve nyní, v posledním závodě svého života mezi elitou, si užívám vymožeností továrního týmu. Disponovat zázemím týmu Ford je skutečně pohádka,“ culil se před startem.

Založil aerolinky

Když před osmi lety s profesionální závody seknul, věnoval se politice a obchodu. Kandidoval třeba do evropského parlamentu. Založil první nízkonákladové aerolinky ve Finsku, přičemž první letadlo firmy neslo jeho jméno.

Legendární Juha Kankkunen při Finské rallye 2010.Legendární Juha Kankkunen při Finské rallye 2010.foto: Zdeněk Sluka

Později spojil své podnikatelské aktivity v oblasti s Jarim Kurrim, neméně slavným finským hokejistou. Věnuje se vlastní závodní akademii. A když má dlouho chvíli,  bojuje o vteřiny v seriálu veteránských závodů nebo pečuje o sbírku vozů, v níž je šest strojů Ferrari a čtyři stroje, v nichž získal mistrovské tituly. Střídavě přitom žije v Monaku a na své farmě v Laukkaa.

Nyní šlo však všechno stranou. S maximální zodpovědností se chystá na návrat do rallye. V továrním Fordu Focus WRC myslí hodně vysoko. „Nejezdil jsem strašně dlouho. Ale ta auta mají pořád jeden volant a čtyři kola,“ přemítá.

Chce do desítky

Pro Finskou rallye spřádá smělý plán. „Chci skončit mezi nejlepšími deseti,“ říká zcela vážně. „A chci porazit Räikkönena,“ sní o skalpu mistra světa formule 1 z roku 2007. „Vím, že mnoho lidí hledí na můj start trošku s úsměvem, ale já se nechci jen vozit. Pojedu s maximálním nasazením. Ve srovnání s konkurenty jistě nemám najeto tolik kilometrů, ale zase pro mě hovoří bohaté zkušenosti zdejších tratí,“ tvrdí Kankkunen.

„S mým navigátorem Juhou Repem jsme dokonale sehraní, přestože jsme měli určitou přestávku. A nikdo na nás netlačí. Prostě si chceme užít skvělé jubileum a prohnat všechny mladé,“ směje se Kankkunen vědom si faktu, že se startovním číslem dvanáct už bude mít vyčištěnou trať a tudíž bude záležet jen na jeho odvaze a rychlosti.

Tvrdí, že Kimi má mimořádný talent

„Jakmile nasadím helmu, mám jediný problém, který zní udržet auto na trati,“ směje se Kankkunen. „Tohle je vážně můj poslední závod. Pojedu na pětadevadesát procent, abych auto dovezl do cíle,“ pokračoval v odlehčeném tónu pár minut před tím, než zajel třináctý čas na první zkoušce.

V lyžařském areálu na čtyřech kilometrech prohrál o tři vteřiny s Räikkönenem. „Podívejte se, kdyby měl prohrát s takovým dědečkem jako jsem já, musel by okamžitě v rallye skončit,“ culí se. Rychle však přechází do vážného tónu. „Je nadmíru jasné, že Kimi má mimořádný talent. Jenže abyste byli rychlí v rallye, museli byste mít strašně moc zkušeností. On je nemá. A za jediný rok je nezíská,“ ujišťuje Kankkunen, že ze svých cílů nehodlá slevit ani po prvním nezdaru v přímém měření sil na trati.

Radek Malina (Jyväskylä), Právo

Zrušit


Časová osa: Rallye

Filtr článků - Rallye