Hlavní obsah

Rallye vyzkoušela nová pravidla, jezdci žádají doladění

PRAHA

Mexická rallye byla nejen novinkou v kalendáři mistrovství světa v rallye, ale také první soutěží, v níž se stáje musely podřídit novým regulím Mezinárodní automobilové federace. První reakce ze strany jezdců nejsou tak zoufalé, jak se možná čekalo, na pravidlech je prý ale stále co vylepšovat.

Foto: www.rallymexico.com

Belgičan Francois Duval s fordem na trati čtvrtečního shakedownu Mexické rallye.

Článek

Účastníci Mexické rallye se poprvé setkali se zkráceným formátem soutěže, kdy na seznámení s tratí a administrativní záležitosti byla vyhrazena jen středa a čtvrtek. Současně byl poprvé použit tzv. flexi-service, kdy mechanici v servisní zóně pracují vždy jen na jednom voze a ne současně na obou jako dosud. Mimo to byl poprvé omezen výběr pneumatik.

Podle šéfa továrního týmu Ford Malcolma Wilsona nebyly v Mexiku kvůli novým regulím problémy, není však jisté, zda tomu bude i u ostatních soutěží. "Z pohledu stáje bylo všechno v pořádku. Navíc jsme do Mexika vezli o třetinu méně lidí v týmu, takže jsme poměrně ušetřili," řekl Wilson na internetových stránkách britského magazínu Autosport.

"V Mexiku bylo dobré, že jednotlivé rychlostní zkoušky byly nedaleko servisních zón, takže všechno šlapalo. Obávám se ale, že třeba v Austrálii nebo na Novém Zélandu, kde jsou erzety na poměrně odlehlých místech, to bude organizačně dost náročné a servismani se příliš nevyspí," dodal.

Málo času na rekognoskaci

Navigátorům před aplikací nových regulí ležel v žaludku zkrácený program rekognoskace tratě, který nedovolí udělat kvalitní rozpis rychlostních zkoušek. To připomněli i po Mexické rallye.

"Soutěž v Mexiku byla velice kompaktní a nebylo třeba tolik poznámek. Obávám se ale, že třeba na Kypru to podobným způsobem nepůjde," prohlásil Stéphane Prevot, spolujezdec Francoise Duvala, který si s fordem dojel pro druhé místo.

Posádky při rekognoskaci nesmějí jet víc než 80 km/h, podle Prevota by ale měla být předepsaná rychlost zvýšena. "Například na Kypru je tolik zatáček, že při této rychlosti a zkrácené době rekognoskace je nemožné udělat dobrý rozpis. Proto by se mělo uvažovat například o zvýšení rychlosti," soudí.

Jeho slova potvrzuje i spolujezdec vítěze z Mexika Markka Märtina Michael Park. "Pouhé dva dny na udělání rozpisu jsou žalostně málo a spoustu věcí člověk musí dělat po nocích, takže si moc neodpočine. Myslím, že řešením by bylo přidat k harmonogramu ještě úterý. Stávající model je prostě příliš zhuštěný," míní Park.

Čtvrtý díl letošního mistrovství světa v automobilových soutěžích, Rallye Nový Zéland, je na programu 16. - 18. dubna.

Reklama

Související témata: