Hlavní obsah

Hirvonen vyrazil do Disneylandu, chce alespoň jeden titul a říká: Věčná srovnání s Loebem mě nedrtí

Praha

Čtyřikrát byl vicemistrem světa, dvakrát skončil třetí. Po odchodu Sébastiena Loeba měl přijít jeho čas. Věčný čekatel a korunní princ z éry fenomenálního francouzského pilota měl ovládnout MS v rallye. Jenže Fin Mikko Hirvonen s Citroënem DS3 WRC zatím očekávání nenaplnil. Je průběžně pátý, ještě nevyhrál žádný závod. Věří, že mizérii zlomí už při nadcházejícím domácím podniku startujícím ve čtvrtek. "Potřebuji začít vítězit, abychom uchovali šanci na Pohár konstruktérů. Chci alespoň jeden titul," říká v exkluzivním rozhovoru pro Právo a Sport.cz.

Foto: Zdeněk Sluka, Právo

Mikko Hirvonen, pilot Citroën DS3 WRC, nemá v letošní sezóně mnoho důvodů k radosti.

Článek
Fotogalerie

Jak jste prožil měsíc dlouhou přestávku v šampionátu mezi Italskou rallye na Sardinii a domácí Finskou rallye?

Měl jsem krátkou dovolenou, abych si trošku odpočinul. Volno jsem prožil se syny Kasperem a Roopem. Byli jsme ve Francii i ve Finsku. Vyšlo nám parádně počasí, náramně jsme si všechno užili.

Čím jste chlapce nejvíce potěšil?

Byli jsme v Paříži v Disneylandu, což bylo skutečně fajn. Taky jsme pobývali krátce ve francouzských Alpách. Vážně krásný čas. S několika přáteli jsem ve Francii organizoval i závod ve sjezdu na horských kolech, jenom tak pro zábavu.

Mistrovství světa je v polovině, zatím jste ale jako jeden z největších adeptů na titul až na páté pozici. Jak jste spokojený s dosavadními výkony a výsledky?

No, moc ne, jak bych také mohl. Ze sedmi závodů jen dvakrát stupně vítězů a žádné vítězství. To není dobré.

Na triumf čekáte už téměř deset měsíců. Jak moc je to frustrující?

Situace je to hodně složitá. Nezbývá mi ale nic jiného, než na špatnou bilanci nemyslet a snažit se jít do každé soutěže s čistou hlavou.

Po odchodu Sébastiena Loeba jste měl útočit na titul mistra světa. Je to ještě reálné?

Podle počtu bodů, které jsou ve hře, šance existuje. Je to ale obrovsky složitý úkol. Za dané situace mi nezbývá, než myslet vždy jen na nejbližší závod. Těžko můžu spřádat dlouhodobé plány.

Nebylo by lepší pojmout zbytek sezóny jako přípravu na další ročník?

Ještě zbývá dost závodů, myšlenky na příští sezónu by byly hodně předčasné. Co bude v příštím roce, nemá smysl řešit.

Posledních pět let dominoval hodnocení mistrovství světa mezi značkami Citroën, letos však vládne Volkswagen. Je to pro vás deprimující?

Je. Neexistuje jiná odpověď. Jsou hodně dominantní a opravdu moc silní. Nezbývá, než se pokusit reagovat a snažit se odpovědět lepšími výkony. Všichni se upínáme právě hlavně k Poháru konstruktérů. Jako tým ztrácíme jen čtyřicet šest bodů. Chceme náskok stáhnout a na konci slavit titul. Proto musíme vyhrávat. Nejlépe už teď ve Finsku.

Není pro vás věčné srovnávání s Loebem zničující?

Uvědomuju si, že Sébastien je neuvěřitelný jezdec a teď jeho výsledky dostávají ještě větší význam. Věčná srovnávání s Loebem mě ale nedrtí. Jeho mistrovská série mě spíš motivuje k ještě lepším výkonům.

Představuje role týmové jedničky v Citroënu hodně těžké břímě?

Já ale nejsem číslo jedna. Nikdo nikdy neřekl, že zaujmu pozici Sébastiena. V našem týmu jsme dva rovnocenní jezdci.

Všichni srovnávají éru šampionátu s Loebem a po jeho odchodu. V čem se situace nejzásadněji změnila pro vás?

Opravdu v ničem. Tým pracuje stejně tvrdě a pořád mám dost příležitostí k zasmání se s týmovým parťákem Dani Sordem. Jsem vždycky moc rád, když Sébastiena vidím, ale vážně se nic nezměnilo.

Ani psychický tlak není větší?

Člověk pořád čelí stresu a očekávání, protože se snaží odvádět maximum pro tým. Ale to nemá s odchodem Sébastiena nic společného.

Loeb nastoupil v letošním ročníku jen do tří soutěží, dvě ale vyhrál. Jak moc spolu diskutujete o taktice? Nebo spolu nekomunikujete?

Ale ano, debatujeme. Mluvíme o autě, nastavení, o zvolení vhodné sady pneumatik. Prostě o věcech, které patří k závodění. Pokud Sébastien na závody dorazí, radíme se.

Vnímáte nadcházející soutěž v domácím prostředí jako ideální příležitost ukázat, že Ogier není neporazitelný a vy stále umíte vítězit?

Ano. Budu se snažit ze všech sil, abych vyhrál. Triumf je jednoznačně mým cílem. Nic jiného neberu. Vítězství představuje nejlepší způsob, jak poděkovat fanouškům za celoroční podporu a týmu za tvrdou práci. A pochopitelně impulz pro mě samotného.

Co pro vás představuje Finská rallye?

Je to vzrušující soutěž, specifická svým povrchem. Finští jezdci mají mimořádnou motivaci. Všude jsou tisíce diváků. I já jako malý kluk chodil k trati s otcem. Spali jsme v autě a ještě za tmy vyráželi k trati, abychom stihli co nejvíc zkoušek. Pro jezdce je Finsko něco víc než ostatní soutěže.

Mikko Hirvonen
Narodil se 31. července 1980. Je pilotem týmu Citroën, s Fordem Focus WRC skončil v MS třikrát druhý, jedno stříbro v absolutním pořadí přidal už jako člen Citroënu. Jel 143 soutěží MS, 15 jich vyhrál, 63krát byl na stupních vítězů. V MS debutoval v roce 2002 ve Finsku. Jezdil i ve vozech Subaru Impreza WRC a Škoda Fabia WRC. S partnerkou Karoliine má syny Roopa a Kaspera.

Reklama

Související témata: