Hlavní obsah

Olympionik Koukal si užil rallye po boku krásné Australanky. Několikrát se bál, že skončí ve škarpě

Zlín

Nebyl středem pozornosti, jako když během zahajovacího ceremoniálu olympijských her v Londýně 2012 nesl českou vlajku. Badmintonista Petr Koukal, který překonal rakovinu a vrátil se mezi elitu svého odvětví, dorazil jako host na Barum rallye. Absolvoval jednu tréninkovou jízdu po boku australské závodnice Molly Taylorové v Citroënu DS3 R3T a u trati nasával atmosféru největší domácí automobilové soutěže. „Byl jsem šokovaný zájmem diváků," řekl sedmadvacetiletý rodák z Hořovic.

Foto: Zdeněk Sluka

Petr Koukal s australskou závodnicí Molly Taylorové při Barum rallye 2013.

Článek
Fotogalerie

Při čtvrtečních tréninkových jízdách jste seděl v roli navigátora po boku Australanky Taylorové. Jak jste se v závodním stroji cítil?

Moc se mi to líbilo. Jel jsem poprvé v soutěžním autě. Molly je ke všemu krásná ženská, tudíž měl zážitek výjimečné kouzlo. Bylo to fajn. Jsem rád, když mohu nakouknout do jiných sportovních odvětví. Pro mě šlo o nový zážitek.

Neměl jste při kilometrech na sedačce spolujezdce strach?

Ne. Mně nevadí adrenalinové věci. Letěl jsem v akrobatickém letadle s Markem Hykou, což je přeci jen jiný level. Nicméně svezení v závodním Citroënu představovalo velmi silný zážitek. Místy byla silnice na vnitřku při řezání zatáčky hodně rozbitá. Několikrát jsem si byl jistý, že sletíme do škarpy. Pochopil jsem, že se tak jezdí schválně. Největší strach jsem měl, když jsme jeli z prudkého kopce. Normálně v provozu člověk nepřidává, Molly pořád řadila nahoru a jeli jsme už sto čtyřicet. Přemýšlel jsem, jestli vidí, že je dole zatáčka. Ohromný zážitek byl i průjezd retardérem, kde jsem mohl poznat sílu brzd a následné akcelerace.

Bez osmi centimetrů měříte dva metry. Bylo při vaší postavě náročné srovnat se do závodního stroje?

Náročně jsem do něj lezl. Když jsem byl připnutý a usazený v závodní sedačce, cítil jsem se však velmi jistě. Auto na mě působilo hodně bezpečně. Ale při vystupování jsem si málem vykloubil koleno, s nímž mám aktuálně nějaké zdravotní patálie. Musím se však omluvit všem zástupkyním něžného pohlaví, o nichž jsem hromadně tvrdil, že neumí řídit. Molly řídila perfektně. Bylo úžasné, co se mnou provedla. K absolutnímu pocitu štěstí mi chybí, abych si auto vyzkoušel přímo za volantem, protože z pozice spolujezdce je zážitek jiný.

Představa usednout za volant soutěžního stroje při nějakém exhibičním závodě je pro vás hodně lákává?

Ano. A doufám, že se dříve nebo později vyplní. Člověk si uvědomí, co auto dokáže. Chtěl bych zažít sám v autě, jaký je rozdíl mezi pocitem z pozice spolujezdce a pilota.

A jaký jste řidič v běžném provozu?

Mám rád sportovní jízdu. Když je prostor, dopřeju si ji. Nemám ale rád nebezpečí na silnici, Mám sebevědomí a jsem přesvědčený, že bych jel dobře. Jsem jako lidé, kteří si jdou se mnou zahrát badminton a myslí, jak v pohodě uhrají deset bodů. Ale neuhrají nic. My máme nový světový rekord rychlosti míčku při badmintonu 493 kilometrů v hodině. Na rychlost jsem zvyklý (směje se).

Nikdy v minulosti jste se na rallye nedostal? Barum rallye byla skutečně vaší premiérou?

Jsem z Hořovic, takže občas jsem viděl Příbramskou rallye, ale spíše okrajově. Nikdy jsem se nedostal do úplné blízkosti. Nadchlo mě, že díky pozvání Citroënu mohu být na největším českém podniku. Byl jsem překvapený velikostí soutěže, zázemím i množstvím diváků. Šlo o velký zážitek.

Co všechno jste během návštěvy Barum rallye zvládnul?

V pátek jsem absolvoval jednu tréninkovou jízdu a viděl noční zkoušku v ulicích města. Moc se mi líbila show, která první erzetu provázela, a byl jsem šokovaný z počtu lidí, jichž byly tisíce. Molly Taylorová, s níž jsem se svezl, mi líčila, že množství diváků u cest je extrémní. Cestuje po světě za závody a byla unešená z obrovského počtu příznivců na Zlínsku, které jinde nezažila. Kulisa ji uchvátila. A mě taky.

Máte kamaráda mezi soutěžními piloty?

Kromě Molly Taylorové nikoho (směje se).

Udržujete si přehled o mistrovství světa v rallye? Nebo jde dění na vrcholné scéně zcela mimo vás?

Když běží sestřih v televizi, dívám se a nepřepínám. Jde o hezký zážitek, rallye mě baví. Znám Loeba, uvědomuji si spojení jezdců s týmy, ale kalendář neznám a pořadí rovněž ne. Kdybych dostal na výběr mezi motorkami, formulí a rallye, jednoznačně bych volil poslední disciplínu. Je hodně chytlavá.

Reklama

Související témata: