Rubriky:

Co na talíř

Kouzelná fazole - opomíjená a podceňovaná luštěnina

19. srpna 2016 11:58

Aniž byste si museli na pokoutných serverech objednávat několik fazolí s fantastickými nápisy za ještě fantastičtější cenu, seznáte brzy, že i „obyčejné“ fazole jsou vlastně kouzelné, magic beans. Pro sportovce nabízejí mix bohatých proteinů, nulových tuků a cholesterol snižujících látek za cenu, za níž žádnou jinou (super)potravinu neseženete.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Původním domovem fazolí je sice tropická Amerika, ale dnes se malé ledvinovité útvary nacházejí v jídelníčku snad ve všech zemích světa. Fazole v tomatové omáčce od jistého strýce Bena jsou dokonce nedomyslitelnou součástí každé pořádné snídaně v Anglii. Existují bílé, černé, červené, strakaté a jsou k dostání snad úplně všude. Půl kila neupravovaných fazolí vás vyjde na necelých 30 korun, plechovka s fazolemi v rajčatové omáčce třeba jen na třináct.

ČTĚTE TAKÉ: Sladký rebel vás osvěží a ještě prospěje vašemu srdci

Tato luštěnina je zdrojem vápníku, železa, zinku, draslíku, fosforu, kyseliny listové a dalších vitamínů skupiny B, PP, provitamínu A. Na druhou stranu obsahují i látky, které bychom do těla raději dostávat neměli. To je asi hlavní důvod, proč je nechroupeme zasyrova, ale připravujeme z nich saláty, kaše, polévky, pomazánky, zapečená jídla nebo i guláš. Fazole mají rozsáhlé léčebné účinky: snižují hladinu škodlivého cholesterolu, stabilizují hladinu krevního cukru, pomáhají chránit zažívací trakt.

Fazole jsou velmi oblíbeným jídlem mezi keňskými běžci, a to pro vysoký podíl bílkovin. V kombinaci s obilovinami je používají také vegetariáni, aby tělu poskytli celou škálu aminokyselin, základních stavebních prvků pro svalstvo.

TIP: V ideálním případě nechte fazole 24 hodin máčet. Pak vodu slejte (proces můžete několikrát opakovat) a v nové vodě pomalu vařte 1-1,5 hodiny, nejlépe v tlakovém hrnci.

Pro běžce jsou fazole téměř ideální stravou. Kromě stabilizace zažívání poskytují vyrovnaný, dlouhodobější zdroj energie, přičemž zároveň srovnávají hladinu cukru v krvi. Jejich nekontrolovatelnému masovému rozšíření asi brání jediná věc: Mnoho lidí trápí nadýmáním. Ani to však nemusí být velký problém. Trávicí trakt si brzo zvykne a začne tvořit potřebné enzymy na štěpení oligosacharidů obsažených v luštěninách. Potíže poté vymizí. Stejně jako běh i trávení fazolí lze natrénovat.

bou, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Co na talíř

Filtr článků - Co na talíř


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce