Rubriky:

Ladíme

Sedmkrát o brutálním výběhu na skokanský můstek. Harrachov straší

21. června 2016 06:42 - Praha

Už se to zase blíží. Kdo vyběhne nahoru, skácí se bolestí, vyčerpáním, nohy zažijí peklo. Přitom budou mít za sebou jen 400 metrů. Ale jakých! V sobotu 13. srpna se v Harrachově opět poběží extrémní závod na vrchol skokanského můstku K120 - Red Bull 400. Podívaná pro fanoušky, očistec pro drtivou většinu závodníků, kde síly docházejí už po pár metrech. Stoupání, kde dopravní značka s výstražným trojúhelníkem stoupání 12%, je nuda.

 

Red Bull Content Pool,

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Rekordní účast

Letos bude v Harrachově na startu rekordní účast běžců. Registrace byla vyprodaná během několika dní a dokonce se navýšila o dalších 150 míst. Celkem poběží 900 běžců, což je skoro dvakrát tolik než v roce 2014, kdy měl závod v Česku premiéru.

Magická hranice 4 minut

Skokanský můstek v Harrachově je obrovská výzva. Už jen vyběhnout 400 metrů do prudkého kopce stojí spoustu odhodlání, motivace a fyzických sil. Kromě toho se nad ostrou tratí vznáší i magická hranice 4 minut, která dosud nebyla pokořena. V roce 2014 Matjaž Mikloša ve finále vyběhl můstek za 4:03,13 a o rok později Ahmet Arslan za 04:01,71. Už tedy nechybí mnoho.

Co se konkrétně děje s tělem?

,,Podle míry trénovanosti si tělo 15 - 20 vteřin od nástupu na příkrý svah spálí zásoby energetického oběživa ATP určené pro okamžitou maximální činnost svalů. Pak už svaly pracují jen na kyslíkový dluh a ve svalech se hromadí kyselina mléčná. Překyselením organismu postupně tuhnou svaly zejména na dolních končetinách. Čím je člověk trénovanější, tím lépe dokáže kyselinu mléčnou odbourávat a její tvorbu oddalovat. Co se týče tepové frekvence, ta se může z normálních 70 tepů za minutu zvýšit až na 200 tepů, tedy až o 200%," popisuje proces tréninkový poradce Ondřej Diviš.

Kritický bod? Jak se to vezme...

Red Bull 400 v Harrachově se běhá na skokanském můstku K120 v areálu na Čertově hoře. Můstek byl společně s vedlejším mamutím sourozencem postaven v letech 1978 až 1983. Označení K120 znamená kritický bod 120 metrů – tedy vyznačení hranice bezpečného dopadu pro skokany na lyžích. Za ním už se terén začíná vyrovnávat a hrozí vážné zranění. Zatímco "kritický" je pro letce, pro běžce je to teprve začátek. Podle výrazu ve tvářích jejich kritický bod leží o dost výš, asi na 180 metrech od startu. Tam nastává hutná krize a to ještě nejsou ani v půlce závodu.

Sklon 37° nebo 37%? Jaký je mezi tím rozdíl?

Když se řekne sklon stoupání, každému se vybaví červený dopravní trojúhelník Nebezpečné stoupání 12%. Málokdo už asi ví, že by tam také mohlo být 7°. Existují totiž dva způsoby, jak můžeme určit strmost kopce a oba dva se počítají podle zcela jiných vzorců. Jediné, co mají společné je poměr, kdy 100% svah znamená 45° úhel.

Na Harrachovském můstku čeká závodníky maximální sklon 37° (75,4%). Průměrné sklony upravovaných sjezdovek v Česku se pohybují okolo 15 ° (27 %), maximální většinou do 35 ° (70 %) a v extrémních případech se mohou blížit 45 ° neboli 100 % (Čertovica – Nízké Tatry, Špičák – Šumava).

Jak na takový závod trénovat?

Během přípravy je ideální simulovat podmínky závodu. Můžete zařadit delší kopce nebo kratší prudké. Nebo třeba schody. Jde o intervalový trénink. Nahoru výběh, zpátky chůze nebo lehký běh a zase znova. Trénink výběhů si rozložte na tři týdny. Každý týden si trochu přidejte. Čtvrtý týden si pak nechte na regeneraci. Závod je hodně intenzivní. Pokud si před ním neodpočinete, výkonnost půjde spíš dolů a budete akorát frustrovaní.

Vznikne světová série?

Kromě České republiky se soutěž pořádá také ve Slovinsku (Planica), Finsku (Kuopio), Německu (Titisee-Neustadt), Rakousku (Bischofshofen). Mimo Evropu si letos můžeš střihnout výběh Red Bull 400 také v Kanadě (Whistler), USA (Park City) nebo Kazachstánu (Almaty). To už je docela dobrý základ pro světovou sérii, ale nechme se překvapit.

lik, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce