Rubriky:

Ladíme

Otestujte se: Jste závislí na běhu? aneb Příliš mnoho dobrého škodí

6. října 2016 12:31 - Praha

Říkáte si, že být závislý na drogách, cigaretách nebo alkoholu je hrůza? Ale třeba závislost na pohybu na čerstvém vzduchu, jakým běhání beze sporu je, přeci nemůže být špatné, nebo snad ano? Jak se to vezme. Závislost jako taková je definována jako fixace na cosi, o čem si člověk minimálně myslí, že potřebuje ke své existenci. Logicky tak musíme dospět k závěru, že bez závislosti není života. Jsme přece závislí na kyslíku, vodě, příjmu potravy, v určitém životním stádiu na mateřské péči... A v neposlední řadě jsme také závislí na pohybu. Staré moudré Tyršovo pořekadlo přeci praví: Kde stanutí, tam smrt. Jak to vidí psychologové?

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Jak známo, pohyb, cvičení obecně spouští v lidském mozku po jisté době určité procesy, na jejichž konci máme mozkové buňky zaplavené přirozeně se tvořícími opiáty ‒ endorfiny. Příroda nás vlastně přirozeně chválí a motivuje. Vždyť nepoužívané svaly atrofují, jsou odbourávány a má-li tělo dobře fungovat, pravidelný, různorodý pohyb prostě potřebuje. S těmi opiáty je ale trochu problém. Alespoň to říkají psychologové. Čím více jich totiž vytvoříme, tím lépe se cítíme a tím větší je šance, že jich někdo může chtít příště více a více.

BUDE VÁS ZAJÍMAT: Jeho závislost dosáhla hranic lidského chápání. Léčit se ale nechce!

Kdy už je naše zdravá závislost na pováženou? V zásadě platí, že pokud nás běh neničí ani fyzicky, ani psychicky, nevylučuje nás nějakým způsobem sociálně, nejde o závislost, ale o nadšení pro věc. „Do určité míry by se dokonce dalo tvrdit, že určité závislosti dokonce patří k životu psychicky zdravého jedince. Teď mám na mysli především nejrůznější rituály, kdy například po příchodu z práce si vždy přečtu noviny, před usnutím vždy vyvětrám a naklepu polštář, protože to mám rád, a další takové. V souvislosti s drogami, tabákem, alkoholem a podobně je situace samozřejmě jiná," říká Dušan Randák, psychiatr z Kliniky adiktologie VFN a 1. LF UK.

Udělejte si krátký test, zda je vaše závislost už nezdravá:

TEST ZÁVISLOSTI
• Pociťujete abstinenční příznaky, když neběháte?
• Pokračujete v tréninku, i když se neustále vrací určitý zdravotní problém?
• Pociťujete, že musíte vždy uběhnout o něco více, abyste dosáhli stejného pozitivního efektu?
• Nejste zcela schopni kontrolovat průběh svých tréninků?
• Trávíte stále méně času ostatními záležitostmi?
• Zabírá vám trénink v podstatě veškerý volný čas?
• Naběháte v tréninku více, než jste původně zamýšleli? 
Pokud jste na čtyři a více otázek odpověděli kladně, vaše závislost už může být patologická.

Skutečně závislí běžci pociťují výrazné poklesy nálady, úzkosti, nespavost, když někdy neodběhnou svou denní dávku. Často omezují kontakt s přáteli, rodinou nebo dokonce začnou zanedbávat pracovní povinnosti, aby stihli všechny tréninky, které si naplánovali. Závislého poznáte snadno: Nedokáže odpočívat. Vyhledává další běh, další pozitivní zkušenost ještě dříve, než jeho současný trénink nebo závod skončí.

„Nezdravá závislost je taková, kdy už škodíme sobě nebo svému okolí. Krásný příklad jsem viděl na letošních Běchovicích na nultém kilometru. Jeden běžec už tam kulhal a naříkal, jak strašně ho bolí noha. Druhý se ho ptal, zda je tedy dobrý nápad vůbec dnes běžet. A on, že jo, že Běchovice on prostě musí. Domyslel i to, že si může přivodit zranění, které ho třeba i na dlouhé měsíce úplně vyřadí? Tady už bych viděl závislost z nezdravého soudku," doplňuje Dušan Randák, běžec a specialista na závislosti.

Průzkum provedený například ve Velké Británii naznačuje, že celá čtvrtina běžců je na svém sportu závislá. Každý čtvrtý by se svým koníčkem klidně nechal i zničit. Jaký je na to lék? Velmi jednoduchý. I sportovní trenéři by jej určitě doporučili: Neoddávat se pouze běhu, ale najít si také jiné aktivity. Klíčový je pohyb, ne pouze velmi malý výsek z celého jeho spektra. Běhejte, ale také třeba pracujte na zahradě, pomáhejte babičkám nanosit na zimu uhlí, naštípat dříví, sousedům můžete pomoci s transportem materiálu na stavbu, protáhněte své děti po lese, vyrazte na hory, vynechte eskalátory, choďte pěšky... A hlavně si užívejte jednoho zásadního privilegia ‒ na rozdíl od závislých na alkoholu nemusíte abstinovat úplně!

René Kujan, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce