Hlavní obsah

Aleš Loprais: Nejtěžší bude úvod, náročné tratě čekají i v Andách

Rallye Dakar, která se netradičně pojede v Jižní Africe, startuje již v sobotu. Pilot tatry Aleš Loprais na trati oslaví své 29. narozeniny. "Oslava bude až po Dakaru. Doufám, že začne na stupních vítězů," řekl před startem Loprais.

Článek

Jste před sobotním startem Dakaru hodně nervózní?

Určitě, ale je to zdravá nervozita, burcující. Na internetu jsem hledal informace o soupeřích a kalkuloval si, co by kdyby...

*Když si promítnete profil tratě, která etapa by měla být nejnáročnější?

Hned ta první, kdy se startuje ještě podle čísel a hrozí kolize s pomalejšími vozy. Od druhé etapy se jede už podle pořadí, proto chceme být od začátku na předních příčkách. Těžké tratě ale čekají i v Andách ve výšce kolem tří tisíc metrů nad mořem.

Rallye vede pouští, ale i v horách, jak je na tyhle extrémy auto připravené?

Doufám, že dobře. Je maximálně odlehčené, v těch výškách budou motor a turbo potřebovat vzduch. Jestli to ale klapne, ukáže až samotná praxe.

Co povezete přímo s sebou?

Jen nejnutnější náhradní díly. To znamená povinné dvě pneumatiky s disky, vyprošťovací plechy, tři lopaty, různé trubky, hadice, kompresor, alternátor a základní nářadí. Nejdeme ale na úkor bezpečnosti. Stejně když dojde k větší poruše, kterou musí odstranit servis, je rallye skoro ztracená.

*Stihnete během soutěže oslavit své 29. narozeniny?

Mé narozeniny připadají na 10. ledna, to budeme na trati, takže oslava bude až po Dakaru. Doufám, že začne na stupních vítězů.

Jeden z vašich doprovodných kamiónů je obytný, takže pod stany spát letos nebudete?

Ta tatra je rozdělená na dílnu, sklad náhradních dílů a obytný prostor i se sprchou. Kóje tam má osm lidí a prostor je odhlučněný, takže to není jako ve stanu, kde kolem vás hučí brusky, svářečky nebo kompresory a pořádně se nevyspíte. Regenerace je velmi důležitá. U továrních týmů je taková varianta bydlení naprosto běžná, ale ty mají ve startovním poli třeba tři závodní auta, pětinásobný počet lidí a hlavně mnohonásobně vyšší rozpočty.

Bude pro vás jihoamerický Dakar dražší než africký?

Rozpočet se pohybuje kolem jednoho miliónu eur. V tom jsou ale i peníze na testy, takže celkově účast vyjde zhruba nastejno.

Máte jen závodní auto, které už je v Jižní Americe, nebo děláte i na dalších?

Stavíme a vyvíjíme dvě další auta s výhledem na rok 2010. Chystáme i úžasnou novinku, ale o té nechci ještě mluvit. Jeli jsme letos Středoevropskou rallye a uvažujeme i o startu ve Španělsku. To se nedá s jedním autem zvládnout. Mluví se také o možnosti dvou Dakarů za rok. Jeden by se jel v Jižní Americe, druhý v Africe. Každopádně pro nás zůstává velmi důležitá spolupráce s kopřivnickou Tatrou.

Reklama

Související témata: