Článek
Vršeckému, který v pondělí oslaví 33. narozeniny, se podařilo překonat rekord o více než 13 km/h i díky kvalitním podmínkám, které na letišti poblíž severočeských Loun panovaly. Aby splnil podmínky rekordního zápisu, musel zajet kilometrový úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru; výslednou hodnotu stanovil průměr dosažených průměrných rychlostí, jak stanovují pravidla pro podobné pokusy.
Nejprve sice techničtí komisaři oznámili rychlost 168,811, ale na závěr rekordního dne výsledný průměr ještě jednou přepočítali a vyšel jim dokonce ještě o tři kilometry vyšší.
Vršecký na sobě ani nedával znát, že má rekord v kapse, tak si byl pokusem jistý. "Po několikadenním testování jsme věděli, že by to mělo padnout, žádné velké překvapení to zase nebylo," vysvětloval po rekordu. Ten mezi diváky sledoval s napětím i Tomáš Enge, jediný český pilot, který kdy závodil ve formuli jedna. Ten si nakonec také tréninkově vyzkoušel přímo za volantem, jak se jezdí s nejsilnějším závodním strojem.
Už po prvním měřeném úseku to prý měl Vršecký dobře rozjeté. "A v druhém jsem dostal z vozu úplné maximum. Na konci toho druhého měřeného úseku jsem ale měl co dělat, abych z rychlosti 250 kilometrů dokázal bezpečně zabrzdit," vysvětloval rekordman v době, kdy ještě netušil, že se oficiálně dostal se svojí rychlostí ještě výše.
V závodech jezdí maximálně 160 km/h
Vůz připravený k rekordu byl zcela jiný, než který Buggyra používá v sezóně okruhových závodů. "Vývoj tohoto vozu trval od začátku roku a je zcela odlišný, než s kterým jezdíme závody. Výkon má téměř 1900 koní, zrychlení z nuly na stovku má 4,1 vteřiny, nepoužívají se dublované pneumatiky," nastínil hlavní rozdíly šéfinženýr týmu Robin Dolejš.
Hlavní rozdíl ale spočíval v maximální rychlosti, neboť v závodech jezdci nesmějí překročit 160 km/h, zatímco u rekordních speciálů žádné omezení není.
Vedení týmu Buggyra rychlý průběh rekordního pokusu nadchl a Vršecký se hned po vyhlášení pustil do překonávání hranice 170 km/h. To ještě nikdo netušil, že už ji ve skutečnosti zdolal.
Přesto dnes Vršecký do vozu ještě jednou usedl, tým chtěl pokořit i rekord s pevným startem na půlkilometrové trati. Ten ovšem nadále zůstane švédskému pilotovi, protože jedna z pneumatik nevydržela, poškodila skelet vozu a rekordní den byl ukončen. Na jeho konci však ještě komisaři museli všechny dosažené údaje znovu prověřit a paradoxně oznámili jiný výsledek.
Mistr Evropy v závodech tahačů na okruzích nepřekonal světový rekord poprvé. Před čtyřmi lety si na dálničním okruhu u Dubaje připsal rekord v absolutní rychlosti s tahačem. Tehdy mu komisaři naměřili 281,723 km/h. Buggyra plánuje i překonání této rychlosti. "Ta třísetkilometrová hranice nás ohromně láká, možná na to dojde příští rok," svěřil se manažer týmu David Kalivoda.