Hlavní obsah

Enge otestoval odvahu v levých zatáčkách

FONTANA

Před třemi lety se stal Tomáš Enge prvním českým jezdcem v F1 a v neděli před půlnocí mu stejné prvenství připadlo v americké formulové sérii Indy Racing League (IRL). Svůj první ostrý test absolvoval na jednom z nejrychlejších oválů světa, kde se loni jel závod průměrnou rychlostí přes 330 km/h, takže už samotná účast byla testem odvahy.

Článek

"Jízda na oválu je zcela odlišná než na evropských typech okruhů. Zatáčí se tu stále jedním směrem, jde o jednostranné zatížení. Když jsem vystoupil, při prvních krocích mě to stále táhlo doleva," svěřil se se svými pocity Tomáš Enge, jehož premiéru sledovala americká média velmi pozorně.

Zaznamenala jeho tři starty ve formuli 1 a zdůrazňovala, že ve formuli 3000 porážel i Francouze Sébastiena Bourdaise, nynější hvězdu pro IRL konkurenční série Champ Car.

Trať ve Fontaně je součástí supermoderního areálu na předměstí Los Angeles. Na základě počítačového návrhu byla postavena v roce 1997 a teprve pak se zjistilo, že klopené zatáčky ji činí tak rychlou, že se na ní ani nedá závodit... Dělaly se tedy zpomalovací úpravy, přesto tu vozy dosahují závratných rychlostí. Série IRL se tu jezdí od roku 2002 a pokaždé vyhrál San Hornish, který byl i pro letošní klání favoritem.

Zvláštností závodů na oválech je, že každý jezdec povinně využívá nápovědy rádiem, což mu pomáhá orientovat se ve spletitém závodě a udržet si lepší přehled o soupeřích.

Pro Engeho ve funkci tzv. spottera působil legendární Al Unser, jenž měl post na střeše hlavní tribuny a díky dokonalému přehledu po oválu mohl informovat o tom, co se děje za Engeho zády. "Ta pomoc je nutná, orientace ve zpětných zrcátkách je ve velké rychlosti a s omezeným pohledem za sebe složitá," tvrdil Enge.

Reklama