Hlavní obsah

Závod A1GP přitáhl v Brně 35 tisíc lidí

BRNO

Závod tak rychlých aut, jako jsou formule A1GP, Masarykův okruh dosud nezažil a 35 tisíc diváků v hlediště si ho parádně vychutnalo i díky umístění Tomáše Engeho na pódiu. "Na mých stupních vítězů má zásluhu celý tým i vynikající fanoušci," říká český jezdec.

Článek

Monoposty na cílové rovince v neděli dosahovaly absolutní rychlosti až 244 km/h a nejlepší čas kvalifikace 1:45,013 min. v podání Novozélanďana Reida představuje průměr přes 185 km/h. Jen pro srovnání, F 3000 v Brně jezdily kolo za 1:50 min., vozy GT se tu vejdou sotva pod dvě minuty a podobně jsou na tom motocykly královské třídy MotoGP. Jedině Coulthard před pěti lety při utajeném testu s mclarenem objel Masarykův okruh o osm vteřin rychleji, než to letos dokázali nejlepší jezdci A1GP.

"Očekával jsem, že se tu bude jezdit hodně rychle. Musel to být pro diváky skvělý zážitek, vidět závodit taková auta i u nás, pro mne je to, skoro jako kdyby se v Brně jela formule 1. Na rozdíl od ní je tu díky identickým vozů vyrovnanější konkurence a nelítostně se bojuje o každou pozici," tvrdí Enge a připouští, že vozy A1GP jsou konstrukcí podobné formuli 3000.

Ředitel se chlubí otevřeným paddockem

Na rozdíl od ní mají však řazení pod volantem a pohánějí je silnější, osmiválcové 3,5litrové motory. Navíc A1GP využívá unikátní tlačítko power boost, které smí jezdec použít čtyřikrát ve sprintu a v hlavním závodě dokonce až osmkrát, aby dosáhl krátkodobého posílení výkonu až na 570 koňských sil. Výkonnější agregáty už mají jedině monoposty F 1.

Seriál A1GP je originální i koncepcí soutěže družstev, jezdci se na stupních vítězů rádi halí do vlajek svých zemí. "Diváky táhnou do hledišť hlavně domácí hvězdy, kterým se bouřlivě fandí, také skladba dvou závodů se nám osvědčuje. Jen musíme ještě zlepšit propagaci a marketing," tvrdí výkonný ředitel David Clare a chlubí se i filozofií otevřeného paddocku, která umožňuje divákům zblízka si prohlédnout monoposty i jezdce.

Seriál přilákal i osobnosti formule 1

Arabským šejkem Al Maktúmem loni zahájený projekt přilákal i osobnosti formule 1. Majitelem australského týmu je mistr světa z roku 1980 Alan Jones, jenž brněnský závod využil k první návštěvě naší země. "Česko má nádherné památky, na historii tu narážím každým krokem. Rodí se tu ale i výborní piloti a máte i technicky zajímavý okruh," prohlásil.

Vlastníkem německého týmu je pak manažer bratří Schumacherů Willi Weber, v čele dalších stojí bývalí piloti F1 Ital Ghinzani či Nizozemec Lammers, Irsko vede někdejší technický ředitel Jordanu Mark Gallagher. Brazilce pak přijel do Brna podpořit i jejich patron, dvojnásobný světový šampión Emerson Fittipaldi. "Při domluvené spolupráci s českým týmem je to pro nás vlastně taky domácí cena a možnost porovnávat data a vzájemně se informovat o nástrahách či vylepšeních," tvrdil v boxech, než se vydal předat ceny nejlepším v hlavním závodě.

Reklama

Související témata: