Rubriky:

Formule 1

Räikkönen: Kvůli penězům jsem se do formule nevrátil

17. března 2012 12:32

Létající Fin Kimi Räikkönen bude jedním z šesti mistrů světa formule 1 na startovním roštu sezóny 2012. Dvaatřicetiletý Fin v rozhovorech na F1live.com, F1sports.cz či autosport.com hovoří o návratu po dvou letech v rallye i pověsti muže bez zájmu, kvůli níž je přezdíván Iceman.

 

Zdeněk Sluka

Proč jste se vlastně rozhodl opustit po dvou letech seriál mistrovství světa v rallye?

Mimo jiné proto, že jsem nemohl bojovat s ostatními jezdci přímo na trati. Uvědomil jsem si to při zkušenosti v sérii NASCAR v Americe. Strašně mi scházelo přímé soupeření. Neměl jsem dlouhodobý plán návratu. Ale formule 1 je nejvyšší úroveň závodění. Neexistuje nic lepšího. Když máte šanci, chcete v šampionátu být. Už jsem nechtěl bojovat jen na časomíře.

A nepřemýšlel jste, že se vrhnete právě do zámořského seriálu?

Mohl jsem klidně jít do Států. Ale bylo nemyslitelné, abych létal do Evropy mezi závody, protože je jich příliš mnoho. A stěhovat jsem se nechtěl. Nicméně šlo o vzrušující zážitky. Vše se zdá snadné, máte jezdit jen po oválu, ale když zůstanete pozadu o pouhou desetinu sekundy, propadnete se o dvacet míst. Jednou se vrátím do USA, abych závodil.

Michael Schumacher, další bývalý mistr světa, měl po přerušení kariéry a následném návratu do šampionátu formule 1 velké problémy. Nemáte z comebacku strach?

Seriál se vůbec nezměnil. Navíc každý člověk je jiný, proto nehodlám řešit osud Schumachera. Byl jsem ve formuli devět let, vyhrál osmnáct závodů při sto padesáti sedmi startech v Grand prix, mám šedesát dva umístění na stupních vítězů. V rallye nebo seriálu NASCAR bylo třeba naučit se mnoho nových věcí. Ale ve formuli 1? Znám prostředí dobře. Cítím se jako při návratu domů.

Budete stejně dobrý jako před odchodem na konci sezóny 2009?

Jsem o dva roky starší, ale rozhodně jsem neztratil rychlost. A s ohledem na změny pravidel se rozložení sil ve startovním poli může změnit, tudíž bude šampionát zajímavý.

V čem pro vás bude největší problém?

Najít brzdné body. V rallye máte na vše trošku více času, ale na druhou stranu nedostanete druhou šanci, pokud uděláte chybu. Místo únikové zóny prostě napálíte do stromu.

Měl jste více možností, nakonec jste zvolil Lotus. Jste s novým týmem spokojený?

Narazil jsem na příjemné lidi, kteří jsou hodně v pohodě. Snad budeme v závodech dost rychlí, a pak si všechno užijeme.

Zarazilo vás, jakou váš návrat do seriálu strhnul vlnu zájmu?

Asi jsem lidem chyběl, protože reakcí bylo mnoho a pozornost fakt velká. Hlavně doufám, že půjde o dobrou věc pro Lotus a fanoušky. Mě samotného nerozhodily pozitivní ani negativní ohlasy. Jsem zvyklý dělat si věci po svém, abych byl spokojený já.

Údajně existuje ve vaší smlouvě výstupní klauzule v případě, že Lotus nebude schopný konkurovat a vy nebudete mezi nejlepšími osmi jezdci startovního pole?

Nejlepší by bylo vyhrát šampionát, což bych si moc přál. Jenže s titulem se změní jen pohled lidí na vás, můj život zůstal stejný. Nedal jsem si jako podmínku, že musím jen vyhrávat. Chci s Lotusem něco dokázat. A pokud budu někdy v budoucnu nejrychlejší, fajn. Třeba ani Ferrari v mojí poslední sezóně mistrovství světa nebylo nejrychlejší, přesto jsem dokázal zajet pár dobrých závodů. Buduli spokojený se svým přístupem, nevzdám se, ani když budu osmý.

Vrátil jste se kvůli financím?

Ne. Hlavní je závodění. Jasně, asi chcete za svoje výkony nějaké peníze. Ale nejsou na prvním místě. Všichni pořád řeší mojí motivaci. Zabývají se blbostmi, aniž by mě znali. Nikdy jsem neměl problém s motivací. Kdybych ji neměl, nevracel bych se. I když je auto úplně na ho..., nejde o motivaci. Snažíte se jezdit naplno, i když víte, že výsledky nebudou dobré a chyba není v pilotovi.

Nikdy jste neměl rád marketingové povinnosti. Změnila se formule 1 mimo samotné závody? Dával jste si podmínky v této oblasti?

Ne. Mě baví závodění. Proto jsem zpět. Vše ostatní k šampionátu patří. Bylo fajn prožít dva roky mimo celý ten kolotoč. Takže teď jsem připravený zvládat všechny ty blbosti.

Poznamenala váš testovací program nehoda na sněžném skútru, z něhož jste spadl při závodech?

Jednoznačně šlo o nejmenší a nejpomalejší pád, který jsem na skútru prožil. Byl jsem překvapený, jak se ten incident řešil. Ale krátce před startem sezóny v roce 2007 jsem jeden závod na sněžném skútru vyhrál, a pak se stal šampiónem.

Sledoval jste v minulých dvou letech mistrovství světa formule 1?

První rok po mém odchodu vůbec. Minulou sezónu trošku ano. Ale jen obecně. Až během posledního závodu jsem se zaměřil na Lotus, protože jsem věděl, že dojde k angažmá.

Radek Malina, Právo

Zrušit


Časová osa: Formule 1

Filtr článků - Formule 1