Hlavní obsah

Osud rallye v Česku je v rukou diváků. Musejí se ukáznit

PRAHA

Vedení Federace automobilového sportu (FAS) v pátek představilo návrhy na úpravu bezpečnostních opatření při rallye. FAS reagoval na tragické úmrtí při víkendové Valašské rallye, při níž zahynuli tři fanoušci, na středečním mimořádném zasedání výkonného výboru, z nějž vzešla série navrhovaných opatření. Řídit by se jimi měli pořadatelé již při dubnové Rallye Šumava.

Článek

„Žádný sport, byť sebekrásnější, nestojí za to, aby byl pořádán, pokud s sebou pravidelně nese úmrtí diváků. Buď se podaří udělat taková opatření, která eliminují případy z uplynulých let, nebo se s rallyeovým sportem rozloučíme,“ uvedl představení navrhovaných úprav předseda Autoklubu ČT Roman Ječmínek.

Při víkendové Valašské rallye smetl vůz tři diváky, muže a dva chlapce, kteří stáli mimo vytyčenou bezpečnou zónu. A právě na neposlušné diváky se chce vedení automobilového sportu zaměřit. „Bezpečnostní parametry na rychlostních zkouškách nelze nastavit jako třeba při závodech do vrchu nebo na okruzích. Deset, patnáct rychlostních zkoušek nelze neprodyšně uzavřít nebo postavit každých deset metrů pracovníky bezpečnosti,“ upozornil Ječmínek.

Právě zvýšení respektu pořadatelské služby a posílení pravomocí bezpečnostních delegátů jsou hlavními pilíři navrhovaných změn. „Sami jezdci upozorňují na to, že pořadatelé nemají u diváků respekt. Pokud se tohle nezlepší, pokud si diváci nebudou vědomi, jak se při soutěžích chovat, tak ničeho nedosáhneme,“ dodal Ječmínek.

Návrhy FAS na zvýšení bezpečnosti
Piloti budou povinni informovat o nekázni diváků při RZ vedení soutěže. Aby lépe poznali trať, budou mít při rekognoskaci k dispozici tři průjezdy. V roli předjezdců by měly jezdit hvězdy rallye, které budou megafonem upozorňovat na nebezpečí. Do startovního pole budou zařazeny další bezpečnostní vozy, které budou kontrolovat bezpečnostní hledisko i v průběhu RZ.
Rozšíření pravomocí bezpečnostních delegátů při rušení RZ. Delegát hlásí porušení předpisů řediteli soutěže, který je povinen inkriminovaný úsek zrušit.
Divácké zóny vyhrazené páskou a umístěné na vyvýšeném místě v řádech několika metrů. Fanouškům se nebude vysvětlovat, kde nemají stát, ale kde stát mají. Je možné stát za pevnou hradbou, zdí nebo tarasem.
Posílení bezpečnostní služby a důrazné uplatnění pravidla 4P - Prosíme, poslouchejte pokyny pořadatele. Při Rallye Šumava bude fungovat i vrtulník, který bude pomocí megafonu neposlušné diváky „rozhánět“. Zvažuje se povinné zavedení píšťalky, s níž se budou pořadatelé kontaktovat v případě absence vizuálního kontaktu. Ať je člověk ve vestě junior či senior, musí mít stejnou vážnost.

Podle vedení českého automobilového sportu bude řada opatření vydána jako závazná, část jako doporučení. FAS věří, že opatření přinesou výsledek a tragédie se již opakovat nebudou. Pokud však ke zvýšení divácké kázně nedojde, je stále ve hře i tzv. belgický model, který povoluje přístup fanoušků pouze do vyhrazených zón. „Nebo bude rallye bez diváků,“ naznačil krajní a nikým nechtěné řešení mediální poradce FAS Josef Pátl.

„Problémy nejsou v zabezpečení, problém není ani v počtu pořadatelů. Je třeba se zaměřit na širokou diváckou veřejnost. Problematičtí jsou zejména diváci, kteří nemají s rallye bohatší zkušenost a neuvědomují si možná bezpečnostní rizika,“ připomněl předseda svazu rallye František Rosický.

Vedení Autoklubu nicméně nezvažuje, že by v plošné míře navázalo spolupráci s Policií ČR, jejíž přítomnost by ke zvýšení bezpečnosti přispěla. „Je možné, že se o to pokusí jednotliví pořadatelé. Nepředpokládám, že by tak plošně učinil Autoklub. Na to není dostatek finančních prostředků,“ dodal Ječmínek.

Tragické divácké nehody při motoristických závodech v Česku
28. března 2009 - Při Valašské rallye zemřeli po nehodě soutěžního vozu pilotovaného slovenským jezdcem Lukášem Lapdavským tři lidé.
6. prosince 2008 - Při Pražském rallyesprintu po nehodě polsko-britské posádky Leszek Kuzaj, Craig Parry zemřel šestadvacetiletý muž, další, stejně starý divák podlehl zraněním v nemocnici.
14. listopadu 2008 - Při rallye v Horním Hradišti u Plas na severním Plzeňsku najelo závodní auto do diváků. Šest lidí bylo zraněno, z toho dva velmi těžce.
11. října 2008 - Při závodu sportovních vozů v Ostravě zahynul jeden divák a dva byli zraněni poté, co šestnáctiletý závodník Memoriálu Miroslava Fajkuse dostal smyk a nezvládl řízení.
18. června 2007 - Smrtelným zraněním dvaašedesátiletého muže skončily motocyklové závody veteránů na přírodním okruhu v Hořicích na Jičínsku.
9. září 2006 - Těhotnou ženu těžce zranilo jedno z aut na tradičních závodech veteránů Zbraslav - Jíloviště, žena pár hodin po nehodě o dítě přišla.
2. července 2005 - Během Rallye Bohemia byli při vážné nehodě norského závodníka Anderse Kjeara zraněni čtyři lidé, dvanáctiletá dívka byla dokonce v ohrožení života.
6. prosince 2003 - Během Pražského rallyesprintu havaroval na mokré vozovce brněnský závodník David Komárek a jeho vůz vjel do diváků. Jeden z nich utrpěl zlomeninu bérce.
18. května 2002 - Rallye Český Krumlov poznamenala havárie posádky David Komárek a Zdeněk Roupec, při níž bylo zraněno sedm diváků, z toho dva těžce.
23. února 2002 - Jeden z diváků zemřel a další tři byli zraněni při automobilové soutěži Rallye show Blovice poté, co řidič vozu Toyota Corolla nezvládl řízení.

Reklama

Související témata: