Hlavní obsah

Chci uspět na Silk Way Rally a stihnout mimino, přeje si Štajf

Sedmatřicetiletý jezdec Vojtěch Štajf si o víkendu dojel se Subaru Impreza STi pro šesté místo v Rallye Bohemia a v sobotu už ho čeká další soutěž. Tentokrát ale v jiném voze a v jiné roli. Pojede jako navigátor Aleše Lopraise s tatrou ruskou Silk Way Rally. „Po Dakaru jsem sice řekl, že už nikdy, ale kamarádovi Alešovi Poraisovi nakonec nedalo moc práce mě přemluvit,“ přiznal Vojtěch Štajf v rozhovoru pro Sport.cz.

Foto: Zdeněk Sluka

Vojtěch Štajf při Rallye Bohemia

Článek

Uspokojilo vás šesté místo na Bohemii?

S ohledem na to, čím jsme si museli projít, tak docela ano. S produkčním autem je to velmi dobré umístění. V Hustopečích jsme totiž vinou technické závady a mojí nekoncentrovanosti přišli o mnohem lepší umístění, tak jsme si chtěli na Bohemii spravit chuť.

Po zranění hlavy na Dakaru 2009 jste řekl, že už do kamiónu nesednete. Musel vás Aleš Loprais hodně přemlouvat?

Tenkrát jsem se udeřil o rám v autě a přes přilbu to odnesla hlava. Absolvoval jsem vyšetření a vím, že už je vše v pořádku. S Alešem jsme kamarádi, takže mu to nakonec nedalo moc práce. V Rusku pojedou i někteří kamarádi z českých automobilových rallye, s jinými týmy spolupracují i lidé z mé rallyové stáje, i to byla motivace, proč jet.

Nevrátí se vám v autě nepříjemné vzpomínky?

Už jsem testoval v Senici. Samozřejmě, že určitá obava existuje. Navigátor má smůlu, když auto hodně skočí, protože se dívá do itineráře a nesleduje bezprostřední situaci. Tělo je pak na skok nepřipravené a může dojít k nárazu. Josef Kalina mi říkal, že zažil něco podobného. I když si budu hlídat i hlavu a hlavně krční páteř, nikdy problém vyloučit nelze. Kdybych se ale bál, nemohl bych do závodního auta vůbec sednout. Navigování beru jako dobrou zkušenost, ale hned po návratu se vracím ke klasickým rallye.

Vojtěch Štajf s vozem Subaru Impreza při Rallye Bohemia.foto: Zdeněk Sluka

Na dálkových soutěžích už je také povinný ochranný systém krční páteře, který používají například jezdci formule 1...

Jenže ten není pro jízdu v terénu zrovna nejvhodnější. Je konstruovaný na okruhy. Když si vezmete, že přilba váží kolem půl druhého kilogramu, tak systém sice udrží hlavu, abyste si nezlomili vaz, ale při tom drncání a skákání může být i kontraproduktivní, nemůžete na některé situace reagovat. Ale věřím, že to zvládnu. Navíc, jet s Alešem v tak skvělém týmu a v nové Tatře Jamal, to je také výzva. A v Rusku se pojede místy, kam bych se jinak nepodíval. Jen ty šíleně dlouhé speciální rychlostní zkoušky mě trochu děsí. Aleš pojede o vítězství, nestaví ani na záchod.

Jak to řešíte?

Umíme si poradit.

Co jste říkal při testech nové Tatře Jamal?

Je to famózní auto, jak říká Aleše, devítitunové WRC. Sedadlo navigátora je v jiné pozici než v dakarské tatře, takže i riziko úderu je pro mne menší.

Vy jste původně neměl jet s Alešem Lopraisem, ale s Tomášem Vrátným. Co přivodilo změnu?

Alešův navigátor Jaro Miškolci nemůže jet, tak udělal Aleš v týmu "hejbejte se škatulata". Já si sednu k němu a s Tomášem Vrátným pojede jako navigátor Radim Pustějovský.

Probírali jste s Alešem i možnost startu na Dakaru 2012?

O tom jsme zatím nemluvili. Na jednu stranu by to byla výzva, ale já mám také povinnosti v automobilových soutěžích. Příští rok v lednu se pojede rakouská Jänner Rally opět jako součást českého šampionátu. Mám závazky k Subaru a sponzorům. Přijít o start v Rakousku, kde se mi vcelku daří, by znamenalo ztratit i šanci na body. A pokud chci bojovat o přední umístění v šampionátu, pak doslova potřebuji každý bod. Spíš to tedy na Dakar nevidím, ale nic nevylučuji... A pak tu je ještě jedna soukromá okolnost...

Prozradíte jaká?

V červenci čekáme třetí dítě. Do Ruska jedu s tím, že chci uspět spolu s Alešem a Milanem Holáněm co nejlépe, a také s vírou, že manželka vydrží a počká s porodem na můj návrat. Chci být u toho.

Bude to kluk, nebo holčička?

Dvě děvčátka už máme doma, čtyři roky a osmnáct měsíců. Tři děti jsme chtěli, takže tohle bude nejspíš poslední. Řekli jsme si, že se necháme překvapit, jestli to bude třetí princezna, nebo můj jezdecký následovník.

Reklama

Související témata: