Hlavní obsah

Kresta: Zbývají dva roky, abych se prosadil do MS

PRAHA

Roman Kresta patří k elitním českým automobilovým jezdcům. Dvakrát ovládl domácí šampionát. Jako první Čech s vozem WRC v mistrovství světa vyhrál rychlostní zkoušku a získal bodovanou pozici. Bojuje o stálé místo v továrním týmu. To by představovalo naplnění jeho snu.

Foto: eWRC.cz/Petr Sagner

Roman Kresta

Článek

"Jsem na rozcestí. Za dva roky bude moje šance mizivá," přiznává osmadvacetiletý zlínský rodák. "Letos budou možná dvě volná místa," dumá nad svými vyhlídkami.

Na domácích tratích získal s podporou továrního týmu Škoda Motorsport dvakrát titul s vozem Škoda Octavia WRC. V sezóně 2002 byl členem mladoboleslavské družiny. Po roce odešel k francouzské stáji Bozian Racing, což byla rezerva továrního Peugeotu. Zde sklízel největší úspěchy. Vyhrál rychlostní zkoušky v Německu a při Britské rallye, kde skončil na bodované pozici. Momentálně jezdí za český tým Styllex Tuning Prosport a usiluje o místo mezi absolutní elitou.

Jeho pozici hodně ovlivnila loňská změna pravidel. FIA totiž zakázala továrním týmům nasazovat třetí jezdce. "To rozhodnutí bylo špatné. Letošní šampionát nemá takovou úroveň jako ten minulý. Jezdí pět týmů s dvěma jezdci. To nejsou závody. I ten, kdo dojede s dvacetiminutovou ztrátou, má body. To se v minulém roce nestávalo, nestačilo jen dojet," zlobí se Kresta.

Nic není nemožné

Veškerou svoji snahu upírá k mistrovství světa. A k továrnímu týmu jakbysmet. "Motivací je pro mě jezdit pravidelně ve světě. Momentálně jsou moje starty v šampionátu sporadické, proto se snažíme pořád pracovat, aby se to změnilo k lepšímu."

Nechce se vzdát. Není mu to vlastní. "Šance jsou malé, nelíbí se mi to, ale nemohu to změnit. Vedení FIA by mělo přijít s novými nápady, nastartovat nový směr. Každopádně by bylo zbabělé tvrdit, že už příležitost není. Musíme překonávat nástrahy, bojovat, to je ta pravá výzva."

Odmítá tvrzení, že český jezdec má mizivé šance prosadit se do prvotřídní společnosti es Loeba, Sainze či Grönholma. "Jsem přesvědčený, že stát se továrním jezdcem není nemožné. Prostě je to jen o možnostech."

Odchodu do Bozianu nelitoval

Jedna šance se mu brzy naskytne. V srpnu pojede Německou rallye v barvách továrního týmu Škoda Motorsport s Fabií WRC. "Tohle auto udělalo proti loňskému roku hodně změn. Je úplně jinde, než když jsem ho testoval v minulé sezóně."

Proto pojede do Německa s touhou dosáhnout solidního výsledku. "Klíčových kroků ke stálému angažmá v mistrovství světa může být mnoho. Tím, že pojedu za tovární tým, na sebe mohu upozornit," uvědomuje si Kresta.

Právě spolupráce se Škodou Motorsport pro něj byla odrazovým můstkem k dosud nejlepším výsledkům. Po roce, kdy byl stálým členem týmu z Mladé Boleslavi, odešel k Bozianu. "Nikdy jsem nelitoval," hodně důrazně odpovídá.

"V té době to pro mě znamenalo obrovský přínos. Loňská sezóna byla v tomto směru skutečně skvělá. Ohromě jsem si rozšířil obzory, poznal jsem jiné prostředí. A dosáhl jsem i slušných výsledků," připomíná.

Momentálně je však ve fázi hledání. A do určité míry i stagnace. V Česku, jede-li bez technických problémů, nemá konkurenci. "Není to tak jednoduché, jak se může zdát. České závody jsou krátké a rychlé, technika vyrovnaná a všichni jezdit umí. Ale doma nemám co dokazovat," připouští.

Nevylučuje start se Super 1600 ve Zlíně

Tím spíše touží po MS. Vždyť v národních šampionátech jsou vozy WRC podle nových pravidel pro soutěže patřící do kalendáře mistrovství Evropy jen na obtíž.

"Jezdit český šampionát s vozem WRC ztrácí smysl. Náklady na jeden závod jsou ohromné, ale když pojedeme na Barum rallye až za všemi vozy slabších tříd, efekt je nulový," čertí se Kresta. I proto připouští, že se diváci mohou na konci prázdnin ve Zlíně dočkat překvapení v podobě jeho startu s vozem třídy Super 1600. "Možné je všechno," usmívá se tajemně Kresta.

Rallye jako droga

Před soutěží v Německu odjel relaxovat s manželkou Janou a šestnáctiměsíční dcerou Terezkou do Tuniska. "Každou volnou chvilku se snažím být s rodinou. Když se dcerka narodila, začal jsem život vnímat jinak," přiznává.

"Samozřejmě chodím do posilovny, jdu běhat, jezdím na kole nebo hraji fotbal, ale to je v rámci přípravy a vlastně i regenerace. Rozhodně nejsem ten typ, který si raději hledá zábavu, než aby byl u rodiny."

Ta pro něj představuje smysl života. Společně se závody. "Pro mě život bez rallye není možný, to je moje droga," směje se. Dobře však ví, že jednou bude muset změnit obor působnosti.

"Chtěl bych pochopitelně zůstat u motorsportu. Ale moje aktivity nejsou jen rallye. Máme s Danem Landou Nadaci Malina. Možností je celá řada. Chtěl bych podporovat mladé kluky, předávat jim zkušenosti," přemítá. "Rozhodně nebudu sedět doma s nohama na stole. A do kolbenky také nepůjdu," má jasno.

Montérky a manuální práce ho neděsí

Nijak se tím však nezříká každodenní práce. "Není pro mě problém, obléct se do montérek. Měl jsem autoservis a umím dělat manuálně. Prostě nemám problém dělat rukama. Uměl bych rodinu zajistit. Rallye na dlouhodobé zabezpečení není. Ale to, co potřebujeme, máme, na nic si nestěžujeme," popisuje Kresta.

Vypráví, že by se neztratil ani doma v Luhačovicích. "Pocházím z vesnice a vím, co obnáší obdělávání pole, ježdění s traktorem, práce s motorovou pilou. Vždyť jsem vyrůstal na traktoru. Máme patnáct hektarů pole, stejný kus lesa," přesvědčuje, že klidně poseče trávu nebo prořeže polámané stromy.

Klidně by mohl jít ve stopách otce Stanislava, který je řezníkem. "Tak v tom mám jasno. Ani náhodou," vystřelí Kresta. "Když to není nutné, tak na jatka ani nevkročím. Rozhodně umím čas trávit lepším způsobem," směje se při rozjímání o další z možností náplně života bez rallye.

Reklama

Související témata: