Rubriky:

Rallye

Loprais na Silk Way Rally požene Kamazy v kamiónu MAN

1. července 2012 08:49 - Frenštát pod Radhoštěm

Český pilot Aleš Loprais (32) jede obhajovat na Silk Way Rally loňské prvenství. Nepojede ale s tatrou, nýbrž kamiónem MAN TGS 18.480 nizozemského týmu a také se zahraniční posádkou. Cíle si klade tradičně hodně vysoké. Loprais pojede v barvách InstaForex Eurol Veka Teamu.

 

www.loprais.cz

„V první řadě budu testovat, jak mi srostly oba obratle, pochroumané při havárii na letošním Dakaru. Tatra Jamal se tam změnila v hromadu šrotu a postavit nové auto do startu Silk Way Rally nebylo v lidských silách, i když nám finančně velice pomohl náš letitý partner Česká pojišťovna. Nabídka špičkového nizozemského týmu mě jednak překvapila, ale také příjemně potěšila,“ přiznal Aleš Loprais v rozhovoru pro Sport.cz.

Auto naladil po „valašsku"

Červený MAN s bílou plachtou se mu velmi zamlouvá.

„Auto vypadá stejně dobře, jako jezdí. Je velmi pohodlné a vyvážené. Motor má enormní výkon. Pohráli jsme si krapet trochu s naladěním podvozku, který teď lépe vyhovuje mému „valašskému“ stylu jízdy. Zapracovali jsme také na nových brzdách a chlazení. Používáme rovněž odlehčené ráfky, s nimiž mám léta velmi dobré zkušenosti. Vůz je opatřen tradiční koncepcí žebřinového rámu a tuhých náprav zavěšených na listových perech a vybavených tlumiči Reiger,“ pospal Loprais technické vymoženosti nového vozu.

Po testech v Turecku byly hlavní zátěží jízdy v dunách u slovenské Senice. „Seznamoval jsem se s posádkou a samotným autem v místech, která velmi dobře znám. Kamion má spoustu progresívních prvků, jež jsem se snažil zvládnout. Najezdili jsme s posádkou v soutěžním tempu téměř 800 kilometrů a auto jsme rozhodně nešetřili, všechno přitom fungovalo skvěle. Důležité bylo také propojení obou týmů, které se na zajištění servisu podílejí. Na vše dohlížel nizozemský majitel týmu a zkušený dakarský pilot Peter Versluis,“ dodával Aleš Loprais.

Angličtina úřední řečí

Aleš Loprais pojede jako řidič jedno ze čtyř vozů nizozemského týmu. Měl by v něm být jedničkou.

„Tak to neberu. Samozřejmě chci bojovat o co nejlepší umístění. Loni jsem vyhrál, v roce 2009 jsem byl na Silk Way Rally třetí, takže si nemohu klást nízké cíle, což by ani neodpovídalo mojí povaze. V první řadě chci být ale užitečný pro tým a další vývoj vozu,“ odmítl valašský pilot skromně roli jedničky.

Jeho navigátorem bude zkušený Belgičan Serge Bruynkens a mechanikem Holanďan Frank Deenen. „Jsou to zkušení profesionálové s několika dakarskými účastmi. Mechanik na stavbě tohoto vozu pracoval a zná jej do detailu, takže k nim mám plnou důvěru,“ dodal Aleš Loprais. Úřední řečí bude v posádce angličtina.

Tým InstaForex Eurol Veka vysílá na Silk Way čtyři speciály. Jeden řídí Aleš Loprais, další majitel týmu Peter Versluis, za volantem speciálu z dílen firmy Toni Maurer bude sedět Franz Echter. Čtvrtý vůz povede zkušený nizozemský pilot Pascal de Baar.

„Všichni za sebou mají velmi úspěšná vystoupení na Dakaru a jiných vytrvalostních maratónech,“ zdůraznil Loprais.

Nizozemský a český tým je úzce propojený po stránce servisu. Z Nizozemska vyjedou tři speciální doprovodné kamióny, z Frenštátu pod Radhoštěm pak tatra „Filharmonie,“ vedená Leo Lopraisem. V sestavě nechybí ani novinářský doprovod a tým bude mít i svého lékaře.

Na startu jedna tatra

Zatímco kamióny vyrazí na start do Moskvy už začátkem týden, posádky přiletí ve čtvrtek a v sobotu 7. července se startuje. Na posádky čeká osm dlouhých, náročných a ostrých etap, z nichž nejdelší měří 583 kilometrů. Stěžejní etapy se pojedou v Kalmycké poušti u Kaspického jezera. Až 15. července dorazí startovní pole do Gelendžiku nedaleko Soči, bude za sebou mít 3823 kilometrů. Silk Way Rally je letos poprvé součástí Dakar Series a na startu by mělo být přes sto posádek, z toho třicet kamiónů.

„Favority jsou domácí Kamazy. Po loňském neúspěchu dělají letos pro vítězství určitě vše,“ zdůraznil Loprais.

Mezi kamióny bude startovat i jedna tatra. „Tým Svoboda vypravuje svůj speciál i letos, jen se z tradiční oranžové barvy „převlékl“ do červenobílého hávu týmu Veka. Letos pojedeme společně. Kromě stejných barev budou Svobodovi na svém autě, poháněném vzduchem chlazeným motorem Tatra, používat i tlumiče FRT - Loprais Shocks, což by je mělo na trati zrychlit. Uvidíme, těším se,“ řekl na závěr Aleš.

A jak to bude s Jamalem? „Neumře! Pracujeme na novém autě, které by mělo být ještě lepší než to, s nímž jsme útočili na Dakaru až do havárie na první příčku. Hotové by mělo být na podzim. Podle toho, jak dopadnu na Silk Way Rally a jak vyhodnotíme spolupráci s nizozemským týmem, se uvidí, co dál. Možné je, že s novým vozem pojedu Dakar 2013 nebo ho pronajmeme. Variant je spousta. Teď se soustředím, abych uspěl v Rusku. Můj strýc Karel, tělem i duší tatrovák, mi řekl, abych udělal to, co považuji za nejlepší,“ dodal Aleš Loprais, který bude na Silk Way Rally i ambasadorem časomíry a speciálních hodinek Edox.

Exkluzivní informace ze startu Alkeše Lopraise na Silk Way Rally bude denně přinášet Sport.cz, televizní záběry ze soutěže budou k vidění na Eurosportu.

Karel Felt, Právo

Zrušit


Časová osa: Rallye

Filtr článků - Rallye