Regenerace a kompenzační aktivity. Nezapomínejte!

17. března 2015 16:09 - Praha

Pravidelný běh, ať každý den nebo jednou v týdnu, dotlačí časem snad každého z nás k úvaze: „Co dělat, aby tělo pravidelně nebolelo?“ Někdo na to přijde sám, jiného navede specialista, u kterého hledá pomoc díky neústupné bolesti, nahromaděné únavě či celkovému vyčerpání.

 

asics.com

Nedílnou součástí života běžce by měla být regenerace a kompenzační aktivity. Mají stejně důležitou roli jako vhodně zvolené tempo běhu, výběr vhodného vybavení nebo správně cílený strečink.

Regenerace je proces znovuzrození, obnovení poničené buňky, tkáně nebo orgánu.

Ke tvrdému tréninku patří tvrdý odpočinek! aneb Regenerací za lepší výkony!

Regenerace dá tělu možnost odpočinku, relaxace a načerpání nových sil. Je to také jedna z příjemných variant prevence vzniku chronických obtíží nebo úrazů nejen u běžců. Regenerací může být kvalitní spánek nebo i celodenní projížďka na kole.

Regenerace napomáhá udržet kvalitní duševní i tělesnou kondici.

Nejznámější a běžně dostupné regenerační procedury:
masáže
sauna, infrasauna
pára (často dostupná ve veřejných bazénech)
vířivka
solárium
kryoterapie
solná jeskyně, aj.

Jak jste si všimli, většina procedur je založena na aplikaci tepla. Teplo zvyšuje činnost cévního systému, lymfatického systému, plic a ledvin, zvýší se metabolismus ve svalech a následně dochází k rychlejšímu odstraňování nežádoucích látek z těla, které způsobují únavu a bolest.

Regenerace: záhady a zásady

Kompenzace je proces, kterým organismus vyrovnává určitou poruchu nebo snížení funkce některého z orgánů.

Kompenzační aktivity pomáhají snížit následky jednostranného přetěžování jednou aktivitou, což je v tomto případě běh. A dále jednostranné přetěžování konkrétního segmentu vašeho těla, který má sklon k chronickým obtížím nebo k úrazu spojeného s běháním. Ale pozor! Vyvarujte se toho, aby vám kompenzační aktivity způsobovaly další nebo jiná přetížení nebo vedly k úrazu.

Aktivity volte tak, abyste při nich zatěžovali tu část vašeho těla, kterou při běhu zapojujete minimálně, tzn. horní část těla a horní končetiny nebo tu, která více zaměstná svalové skupiny protilehlé těm, které jsou hlavně zapojovány při běhu. Vybírejte aktivity, které vás baví a které mají jiný pohybový základ než běh, protože se určitě chcete hýbat „jinak" a ulevit také „hlavě".

Umění regenerace: Jak pomoci tělu, aby si pomohlo

Vaše psychické rozpoložení je odrazem vašeho fyzického rozpoložení a naopak!

Vhodné kompenzační aktivity a v čem jsou kompenzační

plavání - pohyb v odlehčeném prostředí, pohyb v horizontále, zatěžuje především horní končetiny a trup, zaměření na správné dýchání
cyklistika - pohyb v odlehčení pro dolní končetiny
běžecké lyžování - pohyb v odlehčení pro dolní končetiny, zatěžuje především horní končetiny a trup
veslování - zapojení především horní části těla
posilování - cílené posilování ochablých svalů, posilování vlastní vahou těla
jóga - protahuje zkrácené a posiluje ochablé svalstvo, správné držení těla, relaxace
volejbal, basketbal, házená - zaměření na horní končetiny, kolektivní sporty

Nevylučuji ani ostatní sporty, pokud jsou pro vás vhodnou kompenzací. Zdůrazňuji, že individualita každého z nás převažuje nad obecnými pravidly. Co pomůže jinému, nemusí zákonitě pomoci vám.

Lucie Pětioká - Fyzioterapeut
Vystudovala fyzioterapii a speciální pedagogiku sportu zdravotně postižených na UK v Praze. Specializuje se na dětskou a sportovní fyzioterapii. Pět let pracovala ve Fakultní nemocnici Motol v Praze a šest let v Rijádu v Saúdské Arábii. Deset let se věnovala atletice na závodní a později i vrcholové úrovni - specializace skok vysoký a ženský sedmiboj.
Lucie Pětioká, Sport.cz

Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Běhání v zimě

Zima je pro řadu běžců obdobím nejistoty a nechuti k běhání. Nízké teploty od běhu často odradí, proto je důležité dodržovat základní pravidla. Ať už v zimě hledáte běžeckou motivaci, pilujete techniku běhu nebo hledáte zimní běžecké vybavení, jistě vám poslouží naše tipy a triky, jak se na běh v zimním období připravit a pořádně si ho užít.

Kalendář akcí

Kdykoliv únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec leden 2022 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce

Patička stránky: