Hlavní obsah

Tělo trpí, ale rozhodne hlava, soudí český debutant na Giru. Bojuje o nový kontrakt

Praha

Bojuje o novou smlouvu! Při první Grand Tour v životě je český cyklista Jan Hirt při Giro d´Italia pod obrovským tlakem. Zatím se však lídr stáje CCC Polsat pere s nástrahami jubilejního stého ročníku ze všech sil a plní plán v podobě pozice v elitní dvacítce. Před horskými etapami startujícími v úterý držel osmnáctou příčku.

Foto: Radek Malina, Sport.cz

Jan Hirt před časovkou na Giro d´Italia.

Článek

Máte v nohách patnáct etap z první Grand Tour v životě. V jakém jste rozpoložení před posledním týdnem Gira?

Únava je veliká. Když vidím některé jiné kluky v pelotonu, vypořádávám se s premiérou dobře. Nic moc neplánuji a jedu den za dnem. Když jsme jeli třeba na Etnu, necítil jsem se úplně komfortně. Ale s každou etapou se paradoxně zlepšuji.

Co je nejsložitější? Fyzická náročnost, psychické vypětí?

Fyzicky trpí všichni. Bolest zažívá každý kluk v pelotonu. Poslední týden bude podle mého o hlavě. Někdo si možná povolí.

Stíháte vnímat atmosféru kolem trati a fanoušky?

Lidí je hrozně moc. Opravdu hodně. Kopce i města jsou přeplněné, všechno růžové. Je to vážně super.

V úterý je na programu královská etapa, kdy peloton dvakrát pojede na Stelvio. Vám se skvěle dařilo v sobotu při výstupu na Oropu. Dodala vám dvanáctá příčka z vrchařské etapy sebevědomí do nadcházejících dnů?

Za normálních okolností bych řekl, že by mi úterní etapa mohla sedět. Ale zatím je to takové zvláštní. Jeden den se cítím na kole super, další den je to trošku horší a lehce trpím. Navíc pojedeme po dni volna, takže je trošku otázka, jak tělo zareaguje.

Když jste úterní etapu studoval, vyděsil vás její profil? Jsou tam tři gigantická stoupání a pojede se 222 kilometrů...

Já znám Stelvio ze všech stran. Není moc co vymýšlet. Komu to pojede, bude vpředu. Hodně bude záležet i na počasí. Bude to těžké za slunce. Ale pokud by v horách pršelo, osm hodin v sedle bude peklo. Sjezdy by se staly hrozně nebezpečnými. Každý si prostě hrábne na dno.

Zatím držíte osmnáctou příčku v průběžném pořadí, přičemž za cíl jste si stanovil pozici v nejlepší dvacítce. Je reálný ještě další posun vpřed?

Stačí jeden blbý den a vypadnout může každý. Teď se nebudou nakupovat sekundy nebo minuty, ale půjde o desítky minut. Může se stát vážně cokoliv. Klidně může do popředí skočit někdo ze zadních pozic. Těch nadcházejících pět etap a následně nedělní časovka může přinést cokoliv.

Máte vytipovanou etapu, v níž byste chtěl útočit?

Nemám. Budu se řídit pocitem na kole v konkrétní den. Nemá smysl si něco plánovat a upínat se k jedinému okamžiku, protože pokud nebudu mít sílu a nebudu se cítit, neudělám stejně nic. Je tu pět dnů, kdy se člověk může předvést a ukázat svoje umění. Chci je využít.

Vám po sezóně končí smlouva. Je Giro klíčovým bojem o nový kontrakt?

Jakýkoliv dílčí dobrý výsledek a vydařené celkové umístění pomůže k nové smlouvě. Motivaci mám velkou.

Máte vidinu jednání o kontraktu v hlavě i při závodě? Nebo se daří tyto myšlenky zapudit?

Mám to v hlavě, myslím na situaci takřka bez ustání. Cyklistika je hlavní náplní mého života. Každý chce při vyjednávání lepší kontrakt, dobrý tým.

Jste typ závodníka, který chce mít během závodu klid, nebo všechno řešíte s manažerem průběžně?

Chci všechno vědět hned. Agenta tlačím, ať nečeká, a když se zadaří, aby se poptal a jednal. Především volné dny při Grand Tour jsou ideální pro jednání. Určitá jednání můj zástupce vede, ale nejde o jednu konkrétní věc.

Můžete přiblížit vlastní pohled na boj o celkové vítězství?

Aktuální lídr Dumoulin je fyzicky velmi dobrý, ale myslím, že v jedné etapě praskne. Přitom bych mu vítězství přál více, než Quintanovi. Možná to Dumoulin nedá ani hlavou. Ale určitě to není jen vyloženě mezi těmi dvěmi. Klidně do boje o růžový trikot může zasáhnout i někdo další. Třeba Pinot, Nibali také není odepsaný. Čekají nás náročné sjezdy, kde může útočit. Kdyby pršelo, tak to bude pro něj. Je skvělý ve špatných podmínkách. Ale nepřijde mi letos tak silný, jako ti dva vpředu.

V neděli Quintana spadnul. Může jít o odraz nervozity nebo jeho karambol prostě jen vyplynul ze situace?

Chybu může udělat každý, byť si je na kole jistý. Nemusí jít ani o problém na silnici. Někdy se to stane. Ale trošku ho možná deptá, že na Oropě nenechal všechny za sebou. Může být rozhozený.

Reklama

Související témata: