Hlavní obsah

Vettel získal v Šanghaji první triumf v F1 pro Red Bull

ŠANGHAJ

Velkou cenu Číny vyhrál německý pilot Sebastian Vettel a zajistil stáji Red Bull historicky první vítězství ve formuli 1. Třetí závod sezony v neděli v dešti ovládl před týmovým kolegou Australanem Markem Webberem a připsal si druhý triumf v kariéře. Třetím místem si upevnil vedení v šampionátu vítěz předchozích dvou závodů Brit Jenson Button ze stáje Brawn GP, která je první i v Poháru konstruktérů.

Článek

K jejímu vedoucímu postavení přispěl čtvrtou příčkou Brazilec Rubens Barrichello. Hned za ním projely cílem vozy McLaren Fina Heikkiho Kovalainena a úřadujícího mistra světa Brita Lewise Hamiltona. Ani ve třetím závodu sezóny nebodovaly monoposty Ferrari.

Podle všech pilotů byl závod velmi obtížný. "Byla tam spousta aquaplaningu, honil jsem auto po trati," přiznal Vettel. "Ale oba jsme se snažili vyjet náskok, což se nám podařilo," pochválil vítěz i týmového kolegu Webbera. Vozy Red Bull měly v sobotu potíže s hnací hřídelí, ale přes noc je dokázali mechanici odstranit. "To svědčí o kvalitách našeho týmu."

Vettel využil toho, že jel většinou první a měl lepší viditelnost než jeho soupeři. "To byla výhoda, ale v poslední zatáčce to bylo hodně náročné. Byla tam spousta vody, měl jsem několikrát velké problémy," přiznal jednadvacetiletý Němec. Také loni v Monze, ještě v "rezervním" týmu Red Bullu Toro Rosso, vybojoval své premiérové vítězství na mokru. "Doufám, že bude v dalších závodech taky pršet," vtipkoval.

Ani tentokrát neměla Grand Prix "normální" průběh. Závod byl odstartován letmo, protože okruh v Šanghaji zkrápěl silný déšť, a tak na od prvních metrů vyjel safety car. Kvůli tomu selhal taktický plán druhého muže kvalifikace Fernanda Alonsa. Španělský jezdec do svého renaultu natankoval málo paliva, aby mohl soupeřům s lehkým vozem hned ujet. Protože safety car kroužil na trati osm kol, musel bývalý dvojnásobný mistr světa do boxů a zařadil se na konec startovního pole.

Další neúspěch pro ferrari

Déšť poznamenal i minulý závod v Malajsii, který byl kvůli přívalům vody dokonce předčasně ukončen.

Závod byl odstartován až po chvíli a v čele se bez problémů držel vítěz kvalifikace Vettel. Po několika kolech si mechanikům postěžoval Fin Kimi Räikkönen, že mu pořádně nefunguje motor a naznačil, že problémy stáje Ferrari, která zažívá nejhorší start do sezóny od roku 1981, nekončí.

Po zastávkách jezdců v boxech se dostaly do čela monoposty stáje Brawn GP, které pronásledovali jezdci Red Bullu. Tato čtveřice jezdila na mokru rychle a soupeřům ujížděla. Do not jí ale nezahrála kolize Jarna Truliho s Robertem Kubicou v osmnáctém kole, po níž opět vyjel safety car a rozdíly mezi piloty se zmenšily. Další blamáž Ferrari dokonalo odstoupení Felipeho Massy, jenž skončil v jednadvacátém kole kvůli technickým problémům.

"Musíme zachovat klid. Není žádný důvod propadat panice, pak by to mohlo být ještě horší," nabádal šéf italské stáje Stefano Domenicali, i když Ferrari nemá poprvé od roku 1981 po třech závodech ani bod. "Chtěl bych říct fanouškům, aby nás neodepisovali. Jsme ve složité situaci, ale šampionát je dlouhý. Jsem zklamaný, ale motivaci mám pořád velkou," uvedl vicemistr světa Massa.

Podle Räikkönena doplatilo Ferrari na to, že se opět jelo na mokru. "Tyhle podmínky našemu autu zatím nesedí. Kdyby bylo sucho, nějaké body bychom měli," mínil předloňský šampion.

Největší úspěch pro Red Bull

Kolizi měl i Vettel, který se dostal po zastávkách v boxech několika jezdců do vedení, jeho vůz Red Bull ale zůstal nepoškozen. Navíc si na mokru počínal skvěle a druhému Buttonovi ujížděl o několik sekund na kolo. Své jezdecké umění potvrdil i Hamilton, který se z deváté startovní pozice propracoval zhruba v polovině závodu na čtvrtou příčku. Naopak z trati vyjel na chvíli Button a Webber se snadno dostal na druhé místo za stájového kolegu.

Devatenáct kol před cílem zajel naposledy do boxů Vettel a vrátil se na třetí pozici. Po chvíli se dostal opět do čela před Buttona, i když Brita čekala ještě jedna zastávka v boxech, po níž se vrátil na čtvrté pozici. Monoposty Red Bullu už ve zbytku závodu bez problémů udržely "double" a připsaly si největší úspěch ve čtvrté sezóně v seriálu a v 74. Velké ceně v historii stáje.

Spokojený byl i třetí Button

Webber zažil největší úspěch kariéry. "Tenhle tým si to už zasloužil. Několikrát byl vítězství blízko, ale nikdy to zatím nevyšlo," uvedl Australan, který si před sezónou při nehodě na kole zlomil nohu. Věří, že jednou se také dočká vítězství. "Doufám, že ten jeden krůček ještě v budoucnu udělám," prohlásil dvaatřicetiletý jezdec, jenž má za sebou 126 Grand Prix.

Spokojený byl i třetí Button, jenž vede seriál o šest bodů před Barrichellem. "Fantastický výsledek," konstatoval. Nejlepšího výsledku v sezoně dosáhl McLaren, i když Hamiltona připravil smyk v závěru o lepší pozici. "Udělal jsem pár chyb. Bylo to náročné odpoledne, ale jsem rád, že jsem vyjel nějaké body pro tým," konstatoval loňský vítěz čínské Velké ceny.

Šampionát pokračuje za týdne závodem v Bahrajnu.

GP Číny v Šanghaji, třetí závod MS vozů formule 1:
1. Vettel (Něm./Red Bull) 1:57:43,485 (průměrná rychlost: 155,480 km/h), 2. Webber (Austr./Red Bull) -10,970, 3. Button (Brit./Brawn GP) -44,975, 4. Barrichello (Braz./Brawn GP) -1:03,704, 5. Kovalainen (Fin./McLaren-Mercedes) -1:05,102, 6. Hamilton (Brit./McLaren-Mercedes) -1:11,866, 7. Glock (Něm./Toyota) -1:14,476, 8. Buemi (Švýc./Toro Rosso) -1:16,439, 9. Alonso (Šp./Renault) -1:24,309, 10. Räikkönen (Fin./Ferrari) -1:31,750.
Průběžné pořadí MS (po 3 ze 17 závodů):
1. Button 21 bodů, 2. Barrichello 15, 3. Vettel 10, 4. Glock 10, 5. Webber 9,5, 6. Trulli (It./Toyota) 8,5, 7. Heidfeld (Něm./BMW-Sauber) 4, 8. Alonso 4.
Pohár konstruktérů:
1. Brawn GP 36, 2. Red Bull 19,5, 3. Toyota 18,5, 4. McLaren-Mercedes 8, 5. BMW-Sauber 4, 6. Renault 4, 7. Toro Rosso 4. 8. Williams 3,5.

Reklama

Související témata: