Hlavní obsah

Räikkönen vyhrál v Barceloně, Ferrari má další double

BARCELONA

Velkou cenu Španělska formule 1 v neděli vyhrál mistr světa Fin Kimi Räikkönen před týmovým kolegou z Ferrari Brazilcem Felipem Massou. Italská stáj tak oslavila dvojnásobný triumf stejně jako v minulém závodě v Bahrajnu. Räikkönen zvýšil svůj náskok v čele šampionátu po čtyřech závodech na devět bodů. Třetí dojel Brit Lewis Hamilton z McLarenu, který se posunul na druhé místo v celkovém pořadí.

Článek

Räikkönen vykročil za druhým vítězstvím v sezóně a sedmnáctým v kariéře už v sobotní kvalifikaci, kterou letos poprvé vyhrál. Pole position ho pasovala do role jasného favorita, neboť v uplynulých sedmi letech ovládl Grand Prix na okruhu Catalunya vždy jezdec, který startoval z první pozice. A nedělní závod toto pravidlo potvrdil.

Räikkönen si po startu udržel první místo a vyhrál stylem start-cíl. "Start nebyl ideální, ale stačilo to, abychom zůstali vpředu. Mohli jsme být ještě rychlejší, kdyby bylo potřeba," uvedl finský pilot, jenž vyhrál o více než tři sekundy a zajel i nejrychlejší kolo závodu.

Po špatném vstupu do sezóny překvapil druhým místem v kvalifikaci domácí miláček Fernando Alonso, který v sobotním boji o pole position prohrál s Finem jen o 91 tisícin sekundy. Bývalý dvojnásobný šampion s renaultem však po startu druhé místo neudržel a ihned klesl za loňského vítěze Massu. Ke smutku zaplněných ochodů se Alonso propadl postupně na šesté místo, až se mu ve 34. okruhu vzňal motor a musel svůj vůz odstavit vedle trati.

Kovalainen narazil do ochranné bariéry

"Asi se zadřel motor. Je to špatné, že se to stalo zrovna ve Španělsku, ale příště budeme určitě lepší," řekl Alonso, jehož jízdu s napětím sledovalo 132 tisíc diváků včetně krále Juana Carlose.

Ještě o pár kol dříve skončil závod pro jeho nástupce v McLarenu Heikkiho Kovalainena, kterému se roztrhla v zatáčce pneumatika a ve vysoké rychlosti kolem 240 km/h narazil do ochranné bariéry. Po vyproštění ze zdemolovaného monopostu byl finský mladík převezen k vyšetření, které odhalilo jen otřes mozku a naražený loket.

"Podle dosavadních zjištění je Heikki v podstatě v pořádku a to je hlavní zpráva dne," komentoval s úlevou hrozivě vypadající karambol sportovní šéf Mercedesu Norbert Haug. Šestadvacetiletý pilot putoval z okruhu k dalším prohlídkám do nemocnice. "Stěžoval si hlavně na to, že ho bolí loket, ale to bych skoro řekl, že se dalo čekat," uvedl sportovní ředitel McLarenu Martin Whitmarsh.

Hlavní eso McLarenu Hamilton se probojoval na stupně vítězů z páté pozice na startu. Vylepšil si tak náladu po nepovedené Grand Prix Bahrajnu, v níž byl třináctý, nejhůře v kariéře.

Ferrari se dostalo do čela Poháru konstruktérů

"Po kvalifikaci bylo jasné, že bude těžké porazit Ferrari. Důležité bylo dobře odstartovat a získat pár míst. Po dvou špatných závodech jsem na stupních vítězů, což je fantazie," prohlásil Hamilton, který si dělal v kokpitu velké starosti o týmového kolegu, než ho šéf McLarenu Ron Dennis ujistil, že se Kovalainenovi nic vážného nestalo.

Ferrari se díky druhému "double" za sebou dostalo do čela Poháru konstruktérů, kde vystřídali BMW-Sauber, jehož jezdci poprvé v sezóně chyběli na medailových pozicích. Polák Robert Kubica skončil čtvrtý sekundu a půl za Hamiltonem. Němec Nick Heidfeld na devátém místě nebodoval a přišel o druhé místo v šampionátu, v němž klesl na pátou příčku.

Pátý závod sezóny hostí 11. května Istanbul.

Velká cena Španělska:
1. Räikkönen (Fin./Ferrari) 1:38:19,051 hod. (prům. rychlost: 187,401 km/h), 2. Massa (Braz./Ferrari) -3,228, 3. Hamilton (Brit./McLaren-Mercedes) -4,187, 4. Kubica (Pol./BMW-Sauber) -5,694, 5. Webber (Austr./Red Bull) -35,938, 6. Button (Brit./Honda) -53,010, 7. Nakadžima (Jap./Williams) -58,244, 8. Trulli (It./Toyota) -59,435, 9. Heidfeld (Něm./BMW-Sauber) -1:03,073, 10. Fisichella (It./Force India) -1 kolo.
Průběžné pořadí MS (po 4 z 18 závodů):
1. Räikkönen 29 bodů, 2. Hamilton 20, 3. Kubica 19, 4. Massa 18, 5. Heidfeld 16, 6. Kovalainen (Fin./McLaren) 14, 7. Trulli 9, 8. Webber 8.
Pohár konstruktérů:
1. Ferrari 47, 2. BMW-Sauber 35, 3. McLaren-Mercedes 34, 4. Williams-Toyota 12, 5. Toyota 9, 6. Red Bull 8.

Reklama

Související témata: