Rubriky:

Ostatní

Mezi letecké šoumeny míří i Čech Šonka, na letadlo si musel půjčit

17. března 2010 12:48 - PRAHA

Nebe pod nohama a nad hlavou New York, i tak může vypadat červnová návštěva americké metropole v podání Martina Šonky. Český pilot totiž od příštího týdne startuje v prestižním seriálu Red Bull Air Race, jedné z nejadrenalinovějších sportovních akcí světa. Sérii osmi závodů po celé planetě, ve kterých nejlepší piloti prolétávají nad světovými metropolemi a kličkují nad hlavami diváků mezi rozestavěnými pylony.

 

www.martin-sonka.cz

Ve svých 31 letech se Martin Šonka stane druhým nejmladším pilotem v historii seriálu Red Bull Air Race a jako nováček si nechce dávat vysoké cíle. "Ze začátku těžko můžu chtít být hned na bedně, předpokládám že budu někde vzadu. Letos se budu hlavně rozkoukávat," prohlásil.

V tomto ročníku bude mít možnost začlenit se mezi leteckou smetánku a na stupně vítězů může pořádně zaútočit příští rok, superlicence má totiž platnost dva roky. I proto, aby se minimalizovala rizika možných nehod, kdy by nezkušení nováčci byli v prvním roce svého účinkování v letecké show příliš horliví.

Takhle mají možnost se v prvním roce soustředit na získávání zkušeností a ne bezhlavě riskovat při snaze získat co nejvíc bodů a zajistit si místo i pro další rok. Zůstat v klidu a spíše postupně překvapovat má v plánu i Šonka, jinak nadporučík v armádním letectvu České republiky. „Předpokládal jsem, že budu muset odejít. Ale domluvil jsem se se svými veliteli, že budu mít teď sedm měsíců neplaceného volna a pak se mohu do armády zase vrátit. Z toho mám velkou radost,“ ulevilo se mu, že se o další budoucnost bát nemusí.

Martin Šonka se svým strojem a mechanik Gordon NewMartin Šonka se svým strojem a mechanik Gordon Newfoto: www.martin-sonka.cz

Nehrozí ale, že by si účinkováním v populární světové show nějak přilepšil oproti vojenské výplatě. V Red Bull Air Race totiž neexistují žádné prize money za jednotlivá umístění v závodech. Týmy pouze před začátkem série obdrží určitý balík peněz, s kterým musí vystačit na celou sezónu. „Hodil by se například nový motor či kabina letadla, ale nemohli jsme se moc rozmáchnout,“ přiznal bratr pilota Josef Šonka, jenž je koordinátorem jejich týmu „Racing Team 8“. Zatím se podařilo sehnat jen menší partnery, hlavní sponzor odvážným bratrům chybí.

Prozatím se tak museli spíše zadlužit, protože letadlo pro celou akci vyjde na několik miliónů. Alespoň měli štěstí, že jim přenechal speciální stroj Američan Mike Mangold, který sérii minulý rok opustil. Šonka tak získal letoun, s kterým Mangold v roce 2007 celý seriál podruhé v kariéře vyhrál. Protože na velké úpravy nejsou finance, snaží se stroj Edge 540 především odlehčit. „Třeba i taková kamera v kabině, která vše vysílá v HD rozlišení, má pět kilo navíc,“ upozorňuje Martin Šonka.

Velkým přínosem při seřizování letounu je pro tým mechanik Gordon New, který už v Red Bull Air Race pracoval. Úlevou byla také skutečnost, že Šonkovi vyhovovalo už nastavené řízení, což značně ulehčilo další ladění stroje. Český pilot má v současnosti za sebou sedm startů v Anglii, od čtvrtka jej čeká testování v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech, kde za deset dní celý kolotoč závodů startuje. Všechny závody slibuje vysílat i Česká televize.

Jirka G. Novák, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ostatní

Filtr článků - Ostatní